stromerforum.ch
ST2 riders in Belgium? - Druckversion

+- stromerforum.ch (https://www.stromerforum.ch)
+-- Forum: +STROMER- (https://www.stromerforum.ch/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Allgemein (https://www.stromerforum.ch/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Thema: ST2 riders in Belgium? (/showthread.php?tid=68)



ST2 riders in Belgium? - Berlin - 29.01.2016

raf_pillaert: schrieb:
Berlin: schrieb:[
Idd voorderailleur
Ik ga dit zo snel mogelijk bijregelen.
Grtz Big Grin

Ok vandaag even aan de voorderailleur aan het regelen geweest.
Eerst even enkele you tube filmkes bekeken.
En hopelijk klaar is kees.
Nee morgen nog eens testrijden.
Buitenste stelschroef 2 kwart uitgedraaid.... Hoho als dat maar goed gaat.
Fiets/ketting en achterste tanden een extra kuisbeurt gegeven, en nu kunnen we er weer tegen aan,

@raf - alvast bedankt voor de tips.

Big Grin
Btw onvoorstelbaar wat je allemaal kan vinden op het 'web' over fiets cleaning / onderhoud smeren afstellen etc...
Echt wel tof
Nog een goei weekend


ST2 riders in Belgium? - Edwin1974 - 01.02.2016

Ik kreeg deze mail dit weekend door van de fietsersbond misschien moeten we jullie ook even allemaal mailen ik heb dat ook gedaan.

Beste,
Je nam contact met ons rond de snelle elektrische fiets. Dit zijn fietsen waarvan de motor niet uitvalt bij een snelheid van meer dan 25 km/u.
Deze fietsen worden in de nieuwe wetgeving als speed pedelecs omschreven.
Zoals jE wellicht weet, is daar momenteel nog geen wetgeving over vastgelegd. Minister Galant verspreidde via de pers wel al een aantal voorstellen.

Volgens ons, en we vermoeden ook jou, dreigt de wetgeving niet helemaal de goede richting uit te gaan. Gelukkig kunnen we als Fietsersbond onze stem laten horen in dit verhaal en worden we volgende week woensdag 3 februari gehoord in de Kamercommissie.

Ook jij kan helpen om de wetgeving in jouw voordeel en dat van andere bestuurders van een speed pedelec vast te laten leggen. Schaar je je achter onze standpunten? Verstuur dan vóór woensdag onderstaande mail naar het kabinet van minister Galant en leden van de Kamercommissie verkeer. De e-mailadressen vind je hieronder.

Hopelijk ga je er voor! Wij alvast wel.

Aarzel niet ons te contacteren bij vragen.

Met vriendelijke groeten,

Mikaël Van Eeckhoudt | Fietsersbond vzw
Algemeen directeur

Info:
Verkeersbord D9 =
Verkeersborden B22 en B23 =
Mail te versturen naar: jacqueline.galant@galant.fed.be; inez.deconinck@dekamer.be; peter.dedecker@dekamer.be; daphne.dumery@dekamer.be; wouter.raskin@dekamer.be; laurent.devin@lachambre.be; emir.kir@lachambre.be; karine.lalieux@lachambre.be; emmanuel.burton@lachambre.be; jean-jacques.flahaux@lachambre.be; gilles.foret@lachambre.be; jef.vandenbergh@dekamer.be; veli.yuksel@dekamer.be; sabien.battheu@dekamer.be; nele.lijnen@dekamer.be; david.geerts@dekamer.be; marcel.cheron@lachambre.be; isabelle.poncelet@lachambre.be

Voorbeeldmail

Onderwerp: Stimuleer speed pedelecs en maak wetgeving op maat

Geachte beleidsmakers,

Ik ben één van de vele mensen die gekozen heeft voor een snelle elektrische fiets. Waarom? Het geeft me vrijheid, is flexibel, gezond en leuk. Ik kan er ook ook snel grote afstanden mee afleggen, iets wat van het gemotoriseerd verkeer vandaag niet vaak meer gezegd kan worden. De wegen blijven dichtslibben.

Waarom dus iets dat zo eenvoudig is moeilijk maken door te ingewikkelde wetgeving? Waarom ons gelijk behandelen als gemotoriseerde weggebruikers die onze vlotte mobiliteit en gezondheid niet ten goede komen. Wij daarentegen wel!

Ik schaar me ten volle achter de volgende standpunten van de Fietsersbond en hoop dat jullie ze meenemen bij het finaliseren van de wetgeving inzake speed pedelecs.

De Fietsersbond kan een leeftijdsgrens aanvaarden, maar zou die lager willen zien dan degene voor bromfietsen. Dus liever 14 of 15 jaar dan de voorgestelde 16.
De Fietsersbond vindt een verplichte nummerplaat niet noodzakelijk. We denken dat een gekleurd plaatje, naar analogie met het gele plaatje voor bromfietsen klasse A, kan volstaan.
Voor de Fietsersbond is een rijbewijs niet noodzakelijk. Maar als een theoretische proef dan toch wordt opgelegd, dient deze wel aangepast te zijn aan de specificiteit van de speed pedelec.
Omdat een bestuurder van een speed pedelec voor ons in de eerste plaats een fietser blijft, hadden we graag gezien dat die wordt toegevoegd aan de categorie kwetsbare weggebruikers.
We steunen de keuze voor het verplichten van een fietshelm, en verzetten ons met klem tegen een mogelijke verplichting van een motorhelm.
De fietsvergoeding is een ideaal middel om meer mensen op de fiets te krijgen en moet dan ook worden toegekend voor bestuurders van een speed pedelec.
De speed pedelec kan ook gebruikt worden voor het vervoeren van kinderen. Aangepaste en veilige kinderzitjes en fietskarren moeten dan ook worden toegelaten voor deze fietsen.
We vragen dat speed pedelecs ook worden toegelaten om buiten de bebouwde kom te fietsen op alle fietspaden (ook met bord D9) en op de gelijkgrondse bermen.
We vragen dat bestuurders van speed pedelecs ook de verkeersborden B22 en B23 mogen gebruiken.
Met vriendelijke groeten


ST2 riders in Belgium? - raf_pillaert - 01.02.2016

done_


ST2 riders in Belgium? - Raf_Van_Avondt - 01.02.2016

Done_


ST2 riders in Belgium? - Berlin - 01.02.2016

Idem.

En fietsersbond is er vergeten bij te zetten.
"Dat het niet is; omdat ge met ne Porsche door het 'stad' rijdt ge verplicht zijt 200km/uur te rijden."

Verder 'fiets vergoeding in het gedrang???' wat is dan nog de extra stimulus om afstanden groter dan 20km met een elektrische fiets te doen.

En afstanden <20km zullen wel op mankracht gedaan worden zekers.
Ohh charme.

En dan Ben Weyts maar show verkopen van, we hebben fiets-o-strades nodig.

Der zal veel volk op gaan rijden (met zulk een gedrocht van maatregelen...)


ST2 riders in Belgium? - Edwin1974 - 01.02.2016

met een ST2 :-) klik op volgende link politicus test E bike


ST2 riders in Belgium? - Berlin - 01.02.2016

Edwin1974: schrieb:met een ST2 :-) klik op volgende link politicus test E bike
Toch alweer zo'n 'kluchtje'.
De heren gaan debateren, wikken en wegen.
Wat blijkt, der heeft nog nooit iemand met een speed pedalec gereden.
Man man toch.
Allé, nog even 'verzuring' ( en dan stop ik hé Sad )
Turtelboom gaat weg eventje een super Tesla sponseren met een genereuze bonus.
Maar ohh wee voor een een fiets die 45 km/ uur kan, met de nadruk op kan.
Verplicht helmpke, plaatje, oo oh fietsvergoeding.. You name it.
Help, geef de kleuterkes een twitter account, en dat ze verder prutsen. He he dat is er uit.

Hopelijk zullen de bevindingen van Bjorn positief zijn.
Wat ze zekers zijn, anders is er nen serieuze hoek af. Big Grin

Blijven berichten Edwin74.
Btw: heb ik u onlangs nog een paar keer aan de fietserslift gezien?
Alvast groet


ST2 riders in Belgium? - Edwin1974 - 01.02.2016

heb er wel kleine 2 weken uitgelegen na val op ijsplek, ikzelf had niks maar voorwiel stond paraplu, alemaal heel mooi opgelost via de omnium verzekering via de fietswinkel. Denk dat ik volgende keer bij kans op ijsplekken de terin neem :-)


ST2 riders in Belgium? - Bram_Rotthier - 02.02.2016

Beste Stromer enthousiastelingen!

Even kort mezelf voorstellen. Sinds een jaar werk ik aan KU Leuven, technologiecampus Gent aan een doctoraat rond de speed pedelec.

In het kader van dat doctoraat wil ik een beeld verzamelen van ervaren speed-pedelecgebruikers en zal ik sommigen ook interviewen over hun ervaringen met deze fiets.

Voor meer info: https://iiw.kuleuven.be/onderzoek/eena/oproepspeedpedelec

Sturen jullie een mailtje naar bram.rotthier@kuleuven.be als jullie geïnteresseerd zijn om mee te werken aan mijn onderzoek?

Alvast bedankt!


ST2 riders in Belgium? - raf_pillaert - 02.02.2016

Bram_Rotthier: schrieb:Sturen jullie een mailtje naar bram.rotthier@kuleuven.be als jullie geïnteresseerd zijn om mee te werken aan mijn onderzoek?

Done