stromerforum.ch
ST2 riders in Belgium? - Druckversion

+- stromerforum.ch (https://www.stromerforum.ch)
+-- Forum: +STROMER- (https://www.stromerforum.ch/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Allgemein (https://www.stromerforum.ch/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Thema: ST2 riders in Belgium? (/showthread.php?tid=68)



ST2 riders in Belgium? - Jef_Fonsson - 20.02.2016

@ Berlin

Bedankt voor de verwelkoming.

Hoe de testweek is bevallen? Het is een monster. Je leest het wel eens van mensen die de Stromer leren kennen en die de fiets zo omschrijven, als een monster. Ik dacht steeds dat dat een beetje overdreven was, maar het is gewoon volkomen waar: het is een monster.

Toen ik dinsdag de fiets was gaan afhalen had ik vooral oog voor de imperfecties ervan. En die vind ik nogal stom voor een fiets van € 7000. Ik kwam thuis met een broek vol smeer (broek vergeten in sok te steken), een batterijcompartiment dat niet dicht kan zonder batterij (op fietsendrager bijvoorbeeld), een bagagedrager die maar 10 kg kan hebben, het ontbreken van een kabelslotinsteek zoals bij AXA en het pulseren van de motor in stand 3 wanneer je rustig rijdt. Iets te overspannen verwachtingen gehad, denk ik.

Maar gisteren heb ik er opnieuw lang met gereden en was het totaal anders. Ik was heel goed ingepakt tegen de kou, want anders hadden veel bestuurders een fietser gezien met een idiote grijns op zijn gezicht van oor tot oor. Ook de zithouding en de hoogte van het stuur vallen veel beter mee dan ik had verwacht. Het stuur hoeft zelfs niet hoger voor mij. Zeker omdat dat een nogal negatieve impact heeft op de luchtweerstand. Ik heb hoe dan ook de testweek met een weekje verlengd. Ik zou graag eens Zuid-Limburg en Voeren willen doen, maar de weergoden zullen daarover beslissen.

Wat betreft de hoogte van het stuur in de 22" versie, dat is inderdaad nogal dom. Er zit blijkbaar een printplaat in de balhoofdbuis en het was te duur om een nieuwe balhoofdbuis te ontwikkelen en te produceren. Je komt dus alleen iets verder van het stuur te zitten. En misschien kom ik dan wel toe met een zadelpen van 400 mm. Die zit namelijk op de testfiets en was nog iets te kort... (Ik zit ook graag hoog.)

Het gemiddeld verbruik van de testfiets lag dinsdag op 18 Wh/km, en was gisteren gestegen tot 19,4 Wh/km. Mijn schatting van 20 Wh/km kwam dus aardig in de buurt. Al moet ik zeggen dat ik het onderste uit de kan heb gehaald. De Stromer nodigt daar ook toe uit.

Wat me toch ook wel bij deze speed pedelec opviel is dat effectief 45 km/uur rijden eigenlijk amper mogelijk is, en de werkelijke snelheid eerder ergens rond de 42 à 43 kilometer per uur ligt. Daarboven wordt het echt wel heel zwaar. Hoe ervaren jullie dat? Ook de speed pedelec van mijn vader heeft dat. Hij kan 40 km/uur; maar werkelijk is dat eerder 38 km/uur. Ach, met de Stromer win ik daar toch weeral 5 km/uur.

Van mij zou de Stromer zelfs 50 km/uur mogen halen. Aangezien je de rijbaan mag gebruiken op vele plaatsen waar er een snelheidslimiet geldt van 50 km/uur of minder zou dat elk - weliswaar theoretisch - snelheidsconflict met het overige verkeer opheffen. Met het inschrijven, verzekeren, het monteren van een spiegel en het dragen van een helm met ECE 22.05 keurmerk a la Cratoni Vigor heb ik dan ook geen enkel probleem (mijn portefeuille meer).

En qua fietsinfrastructuur moet België dan maar beginnen aan een inhaalslag met Nederland. Ik vind dat we ambitieus moeten zijn en het voornemen moeten koesteren om de Nederlanders tegen 2100 bij te benen. Laat die asfaltmolens al maar warm draaien!

Dat je van je aankoop geen spijt hebt gekregen, neem ik heel graag van je aan. (Dat heb je zelden wanneer je kwaliteitsproducten koopt.) Ik heb alvast een offerte laten opmaken door de fietsenmaker ... en denk dat de beslissing al is genomen, ondanks de forse investering. De uitlevering van de 22" kaders - die er is gekomen op expliciete vraag van de Nederlanders - gebeurt vanaf april.

Groeten
Jef


ST2 riders in Belgium? - Streumer - 20.02.2016

Jef_Fonsson schrieb:een batterijcompartiment dat niet dicht kan zonder batterij (op fietsendrager bijvoorbeeld), een bagagedrager die maar 10 kg kan hebben, het ontbreken van een kabelslotinsteek zoals bij AXA en het pulseren van de motor in stand 3 wanneer je rustig rijdt. Iets te overspannen verwachtingen gehad, denk ik.

Ook de zithouding en de hoogte van het stuur vallen veel beter mee dan ik had verwacht. Het stuur hoeft zelfs niet hoger voor mij. Zeker omdat dat een nogal negatieve impact heeft op de luchtweerstand.
Wat betreft de hoogte van het stuur in de 22" versie, dat is inderdaad nogal dom. Je komt dus alleen iets verder van het stuur te zitten. En misschien kom ik dan wel toe met een zadelpen van 400 mm. Die zit namelijk op de testfiets en was nog iets te kort... (Ik zit ook graag hoog.)

Wat me toch ook wel bij deze speed pedelec opviel is dat effectief 45 km/uur rijden eigenlijk amper mogelijk is, en de werkelijke snelheid eerder ergens rond de 42 à 43 kilometer per uur ligt. Daarboven wordt het echt wel heel zwaar. Hoe ervaren jullie dat? Ook de speed pedelec van mijn vader heeft dat. Hij kan 40 km/uur; maar werkelijk is dat eerder 38 km/uur. Ach, met de Stromer win ik daar toch weeral 5 km/uur.

Hier enkele antwoorden/bedenkingen/tips.

Voor het niet sluiten van de batterijvak heb ik een dummy gemaakt.

Er bestaat een variante van Abus voor de insteekketting meen ik me te herinneren.

Het pulseren is omdat je in een te grote versnelling rijdt.

De zithouding heb ik aangepast door een ander stuur met een andere backsweep/height van Ergo. Heb er ook een Suntour 12 NCX opzitten en kan het alleen maar aanbevelen en kost ong €60

Ik heb niet zo vaak 10kg te zeulen maar voor de uitzonderingen heb ik een 2de handse Croozer Cargo op de kop getikt

45 km/h rijden vergt een aanzienlijke inspanning en kost veel Wh
Ik hou "elke" rit bij in een excel en heb nu +1500km woon-werk en heb een gemiddelde snelheid van 34km/h waarvan 75% in stand 2 wat voor mij de beste verhouding is verbruik/km zodat ik 2 dagen w/w
kan doen zonder opladen want sleep niet graag de lader mee naar het werk in de rugzak. Uiteraard is in stand 3 voluit gaan VEEL leuker maar nefast voor het verbruik.


ST2 riders in Belgium? - Jef_Fonsson - 23.02.2016

@ Streumer

Bedankt voor de antwoorden/bedenkingen/tips.

Over de dummy en de opvulstukjes voor de fietsendrager ga ik je sowieso later nog contacteren.

Met de rest van de onvolmaaktheden is inderdaad te leven, en de stuurhouding hoeft voor mij niet aangepast te worden. Sterker nog, de sportieve houding vind ik nu een van de sterke punten van de Stromer, terwijl ik daar eerst het meeste voorbehoud bij had.

En dat je je individuele ritten en al de data bijhoudt in Excel vind ik super interessant. Als ik me niet vergis, schrijf je ze over, niet? Dat - en een manier om ze te uploaden - zou toch beter in de fiets geïntegreerd kunnen zijn allemaal...

Groeten
Jef


ST2 riders in Belgium? - Berlin - 23.02.2016

Jef_Fonsson: schrieb:@ Streumer

Bedankt voor de antwoorden/bedenkingen/tips.

Over de dummy en de opvulstukjes voor de fietsendrager ga ik je sowieso later nog contacteren.

Met de rest van de onvolmaaktheden is inderdaad te leven, en de stuurhouding hoeft voor mij niet aangepast te worden. Sterker nog, de sportieve houding vind ik nu een van de sterke punten van de Stromer, terwijl ik daar eerst het meeste voorbehoud bij had.

Groeten
Jef

Hallo,
Zo te horen heb je de week nog verlengd.

Opgelet - er zijn idd wel een aantal dingen die je kritisch moet bekijken.
En zoals aangegeven voor prijs/kwaliteit verwacht je wel iets.
Je wil er toch wel een goed gevoel bij hebben.

Voor mij primeerde een goede dealer met goede technische kennis - een goede band en vertrouwen is veel waard.
Waar Kleine zaken onmiddellijk kunnen worden bijgestuurd - zonder probleem.

Soit,
-Snelheid 45km/uur - echt geen enkel probleem in stand 3 (enkel zien dat je kan volgen met trappen)
-Idd fiets zonder batterij is een probleem, maar ik heb nog nooit gehad dat ik zonder moest rijden. ( maar zekers verbeteringswaardig - dacht trouwens dat zoiets bij latere versies eruit zou zijn)
-uitneembare batterij is mooi ding, echter maar éénmaal opgeladen rechtstreeks op batterij. Toch zeer tevrede dat dit mooi weggewerkt is.
-pulseren is iets anders, ik had/heb bij kleinere snelheden soms geen volmaakt regeling - pulsing, maar hierbij dien ik te zeggen dat je een goede kadans moet hebben, stromer is niet echt gemaakt om traag te rijden Big Grin
-ik heb in het begin gehad, dat ik sporadisch Geen ondersteuning had, dit was echt wel slecht.
Is wel deskundig opgelost - maar idd zou niet mogen.

Globaal vind ik mijn stromer echt goed.
Zekers naar snelheid, robust, gebruik.
De batterijcapaciteit is bij mijn weten nog steeds de beste.
Ik vind kwa design - zeer mooi, alles op de juiste plaats.
Het grappige vond ik de dikke banden..maar toch gewaagd.
En idd de houding is behoorlijk sportief/agressief.
Ik heb wel grips op mijn stuur gezet, zodat ik af en toe eens kan veranderen.

Bon, hopelijk kan je een beslissing maken.

Ps als het voor woon/werk is, tja dan moet je een aantal maanden extra fietsen en de meerkost is betaald hé.
En weet een deftige fiets 45km/uur begint bij 4000€.

Je moet jezelf even afvragen of,
De grotere batterij, iets verbeterde techniek, goede veilige bediening aan stuur, etc, jou de meerwaarde waard is.
Allé je zult zelf moeten beslissen hé, ik wil geen verwijten krijgen Big Grin

Groet


ST2 riders in Belgium? - Berlin - 24.02.2016

@Jef

Allé pas op....
Het is en blijft veel geld.
Mss wil stromer het exclusief houden hé.

Een ST2 voor de prijs van ST1 dat zou het 'manneke' zijn - ik denk dat ze dan niet kunnen volgen met produceren. Smile

Verder dient er nog steeds een 'ei' gelegd te worden omtrend de verkeersveiligheid - mobiliteit/erkenning/en alle andere hete hangijzers...

Groet &(**mooie dag om te rijden**)


ST2 riders in Belgium? - Saisaku - 24.02.2016

@ Jeff_Fonsson

- Ik had van mijn dealer gehoord dat het probleem van het batterijvak opgelost zou zijn vanaf de 2015 versies. Het zou iets te maken hebben met een nieuw versie van slot?
- Ik zou toch een ander slot kiezen dan een ringslot + kabelslot voor uwe ST2. Ik heb al gemerkt dat er 'minder leuke' interesse bestaat in mijn ST1, en ik woon in de kempen. Ikzelf heb een ABUS Bordo Granit 6500, een vouwslot met zakje voor op de plek van de drinkbus. Werkt goed, het is wel even wennen. Enige klacht is dat hij soms wat kort is, ik kan de fiets niet aan een lantaarnpaal of dergelijke vastleggen. Maar meestal staat hij in een fietsenrek, en dat lukt nog best.
- Pulseren heb ik 2x last van gehad. Eerste keer was het zoals door Streumer en Berlin de kadans. Ik trapte te traag voor de versnelling/ondersteuning. De 2de keer was een pak erger en niets hielp, ook niet het opnieuw starten van de fiets. Thuis aangekomen met 30% in de batterij, fiets volledig proper gemaakt met de tuinslang en ketting snel gekuist en ingesmeerd. Daarna reed de fiets weer erg vlot.

@ Streumer
Ik ben zelf ook begonnen om wat gegevens per rit bij te houden. Wat hou jij allemaal bij? kwestie niets uit het oog te verliezen.

...

Ik heb mijn eigen fiets nu 19 dagen, en ben zojuist de 850km gepasseerd. Over het algemeen erg tevreden!
Maar er zijn de laatste week enkele mindere ervaringen geweest:
- 2 bijna-ongevallen gehad. 1x wagen die van garage uit reed en zijn GSM interessanter vond. En 1x oudere dame die verkeerde kant reed en de etalage aan de overkant interessanter vond dat wat voor haar lag. Uiteraard had ze dan nog eens oorwarmers aan onder haar met (nep)bont afgezette kap. In beide gevallen waren de hogere snelheid van mij in mijn nadeel, maar heb de ongevallen kunnen vermijden door ferm uit te wijken.
- Snelheid en regen/lichte hagel zijn geen goede combinatie voor mijn ogen. Moet dringend eens mijne helm met vizier aanschaffen. Had er eentje besteld, maar is nooit aangekomen. Heb nu al even mijn geld terug, maar heb nog niet de moeite gedaan om opnieuw ene te bestellen. In fysieke winkels vind je zo een helm dus niet hé.
- Ondersteuning niv 1 geeft naar mijn mening minder ondersteuning dan in het begin. Eigenlijk heb ik dat gevoel bij alle ondersteuning niveau's. Maar ik merk het het hardst bij niv 1. Ik raak ook niet veel sneller meer dan 41kmh op niv 4 terwijl dat de eerste week gemakkelijk 44kmh was. Komt het door het slechte weer? De koude temperaturen? Is het omdat ik een week enkel op niv 4 heb gereden dat niv 1 plots zeer zwaar aan voelt? Ik moet toch een afspraak maken voor de eerste onderhoudsbeurt, ineens eens laten nakijken.
- Strooizout vreet de ketting aan! Ik kuis de fiets geregeld eens af met een (zachte) borstel, en smeer de ketting geregeld eens met spray olie. Maar ik heb hem één dag laten staan van het weekend, en de dag erop zag de ketting er verroest uit! Zeer straf vind ik dat. Fiets staat overigens binnen geparkeerd.
- De ST1s trekt de aandacht! Ik vermoed door het fel groene kleurtje. Maar dit heeft zich al 2x geuit in 'negatieve aandacht'. Aan de Carrefour en Aldi heeft men aan het slot geprutst. Het schermpje van de fietscomputer is een beetje beschadigd geraakt bij het valen bij één van de pogingen (volgens getuige). En dan op het werk heeft men de fietscomputer gereset gekregen. Ik liet de batterij voor één maal in de fiets zitten. Bij aankomst had ik nog een 55%, 's avonds was dit al naar 40% gezakt. Dus zal wel meer dan één maal zijn geweest dat men aan de fietscomputer zat (lichten gaan automatisch mee aan). Ik raakte net niet thuis. Voordeel is dat ik de kans heb gekregen om te zien of de fietst berijdbaar was indien de batterij het begeeft. Ja, hij is berijdbaar, maar zou het geen 2x willen mee maken en zeker niet ver van huis :-)

Anderzijds, die kleine ongemakken halen het niet bij het geweldige gevoel om met de Strömer naar het werk te rijden. Die vrijheid, de snelheid, gewoon geweldig! En voorlopig krijg ik nog een fietspremie, maakt veel goed :-D En nog een voordeel waar ik niet eerder aan dacht, ik val af! Sinds ik in december met de fiets begon te rijden ben ik ongeveer 1kg per week afgevallen. Nu met de ST1s is dit nog steeds een goede 1kg per week! Mocht wel, was enkele jaren geleden al de 3 cijfers gepasseerd.

Ik ben nu aan het nadenken om een blog te starten. Ik krijg geregeld complimentjes omdat ik mijn wagen heb vervangen met een s-pedelec en mensen zijn nog steeds benieuwd naar de ervaring. Ik krijg ook veel vragen, zowel op het werk als onderweg, over mijn fiets, de verschillende Strömers en ervaring met een s-pedelec in het algemeen. Het verbaasd me telkens hoe een verkeerd beeld men heeft over deze fietsen, en hoe graag men zelf zo een fiets zou willen gaan uittesten/aanschaffen en worden tegen gehouden door vaak verkeerde opvattingen (of door de juiste mbt de huidige wetgeving). Ik hoor vaak dat deze personen wel naar informatie zocht op het internet, maar zelden ervaringen van de berijder zelf vinden.
En wat bedoel ik met 'vaak' en 'geregeld'. In de afgelopen 5 dagen waren het 6 personen. Sinds ik met de testfiets naar het werk kwam (nu een maand dus) zijn het al 17 personen (als ik niemand ben vergeten). Vind ik best wel veel.


ST2 riders in Belgium? - Streumer - 24.02.2016

Zitat:=Saisaku
@ Streumer
Ik ben zelf ook begonnen om wat gegevens per rit bij te houden. Wat hou jij allemaal bij? kwestie niets uit het oog te verliezen.

@ Saisaku

Ik hou bij:

Neem na ELKE rit 2 foto's die ik in excel zet
Alle gegevens van het totalen scherm die ik dan reset
Hoofdscherm: de resterende % power
Datum
Temperatuur: Ik wou een vergelijk maken met koudere dagen ivm
capaciteit (tot op heden geen echte trend in gezien)
Rit van waar naar waar (om echte vergelijkingen te maken gezien niet elke dag exact gelijk)
Weersomstandigheden (alweer om geen appels met peren te vergelijken gezien bij glad/regen weer ik langzamer rij)
Lading, tot hoeveel% (meestal tot 100%)
Met of zonder licht (geen echt waarneembare invloed op verbruik)
In welke stand ondersteuning staat.
Wanneer welk onderhoud of drive of andere errors.
Vanaf nu ga ik ook (welke frequentie weet ik nog niet) ga ik de kettingslijtage opmeten met schuifmaat)

Met die gegevens maak ik dan ook enkele berekeningen en vergelijkingen.


Misschien kan jij nog wat bijdragen tot mijn lijst(je)

@ Jeff_Fonsson

Ben ik tevreden met de ST2: ja, uitgezonderd de soft/hardware fouten die voor die prijs niet zou mogen maar VW heeft ook sjoemelsoft alleen tegen een nog hogere prijs.
Maar als first adopter moet je dit als lief nemen.

Is hij z'n geld waard ??????
M'n echtgenote zegt:
kleine kinderen hoeven speelgoed mannen ook
alleen is het veel duurder.
Dit is geen verantwoord speelgoed

Bij de overweging een Stromer te kopen had ik na een testrit
met de 1 & 2 direct begrepen dat het een 2 zou worden ondanks de meersprijs hij is nu eenmaal sneller, dat was voor mij het doorslaggevende element.

Suc6


ST2 riders in Belgium? - Berlin - 25.02.2016

Saisaku: schrieb:@ Jeff_Fonsson

- Ik had van mijn dealer gehoord dat het probleem van het batterijvak opgelost zou zijn vanaf de 2015 versies.
- 2 bijna-ongevallen gehad.
- Snelheid en regen/lichte hagel zijn geen goede combinatie voor mijn ogen.
- Strooizout vreet de ketting aan! Ik kuis de fiets geregeld eens af met een (zachte) borstel,
-Die vrijheid, de snelheid, gewoon geweldig! En voorlopig krijg ik nog een fietspremie, maakt veel goed :-D En nog een voordeel waar ik niet eerder aan dacht, ik val af!

Ik ben nu aan het nadenken om een blog te starten. Ik krijg geregeld complimentjes omdat ik mijn wagen heb vervangen met een s-pedelec en mensen zijn nog steeds benieuwd naar de ervaring. Ik krijg ook veel vragen, zowel op het werk als onderweg, over mijn fiets, de verschillende Strömers en ervaring met een s-pedelec in het algemeen. Het verbaasd me telkens hoe een verkeerd beeld men heeft over deze fietsen, en hoe graag men zelf zo een fiets zou willen gaan uittesten/aanschaffen en worden tegen gehouden door vaak verkeerde opvattingen (of door de juiste mbt de huidige wetgeving). Ik hoor vaak dat deze personen wel naar informatie zocht op het internet, maar zelden ervaringen van de berijder zelf vinden.
.

Batterijvak:
-idd bij de versies ST2 2015 heeft stromer enkele aanpassingen doorgevoerd zijnde:
ander slot met speciale ronde sleutel en batterijvak voorzien van coating, zodoende er geen vocht in kan.
-het probleem bij het sluiten van batterijvak, als er geen batterij inzit, is blijkbaar nog niet opgelost - klitteband was tot heden de oplossing. Of dummy van bike-collega Steumer
(voor batterijvak system ben ik meer fan van ST1 - deze is voorzien van een deftig aluminiumdeurtje)

Het strooizout is echt een killer van uw machine.
Ik vraag me echt af wat de gevolgen voor de electronica op termijn zijn ? (ik ben er niet scheutig op, om op die momenten te fietsen)
Ketting regelmatig reinigen en smeren. En op zeer regelmatige basis fiets kuisen.
Na elke rit wrijf ik vluchtig over mijn fiets en ketting af.

Verder:
Steeds op uw snelheid letten hé - zekers bij druk stadsverkeer.
Ik moet toegeven dat ik de eerste maanden roekelozer was.
Dit was echt wel gevaarlijk en asociaal gedrag.
Rijstijl een beetje aanpassen zou ik zeggen, minder brokken en gevaar, en rijdt even aangenaam. (gaat gemiddelde snelheid iets naar beneden brengen - maar ge gaat geen 5 minute later thuis zijn Big Grin - en geeft een even aangenaam, zelfs beter, gevoel)
Na iedere rit kijk ik mijn verbruik na, maar ben er niet fanatiek meer bezig.
Ik ben meer bezig met de natuur buiten, de seizoenen, andere fietsroutes ontdekken en het meest vanal het weer en de weersvooruitzichten. (iemand een goede website?)

Ik had een aantal doelstellingen bij de aankoop van mijn fiets:

-fiets binnen 2 a 3 jaar terugbetaald: on going (zit op schema)
-iedere dag fietsen ipv van dagelijk file staan: check
-betere konditie: check
-enkele kilootjes afvallen: check (en deze enkele zijn inmiddels 10kilo geworden - idd een heel andere mens een super gevoel etc en nog vele superlatieve)


Btw ik zie dat je zeer in de wolken bent met uw fiets, bloggen - weet maar iets te zeggen.
Ik moet zeggen; ik had/ en heb nog steeds hetzelfde vogelvrije gevoel als de eerste keer dat ik op een stromer zat.... dus de euforie gaat nog wel even door.


ST2 riders in Belgium? - Edwin1974 - 27.02.2016

zoals beloofd een update

https://youtu.be/lqTSF2mMCZM


ST2 riders in Belgium? - Saisaku - 27.02.2016

Net de 1000km over gegaan. Als je me dat vorige jaar had verteld had ik je vierkant uitgelachen. Je ziet maar, het leven heeft veel verrassingen.

Het weer zat me afgelopen week echt niet mee! Ik had op de verkeerde dagen de verkeerde shiften. 's Ochtends met de vroege's had ik korte maar krachtige plensbuien en kwam ik druipnat aan op het werk. En één maal had ik een lichte hagelbui. 's Middags kreeg ik dan ofwel smos regen, ofwel sneeuw te verduren. Bij de late dienst was het in de voormiddag goed weer, naar het werk zonder regenkledij, en lap... Heb het die avond één ritje naar huis droog gehad, maar mijn kledij was nog steeds druipnat en het was koud! Ach, thuis aangekomen, een warme douche en ik kon er weer mee lachen.

Nieuwe smeerolie gaan halen, want de vorige werkte maar een dag of 2 voor de fiets weer kraakte en piepte. Komt mogelijk ook door het weer, maar mijn ketting zag er niet uit en de tandwielen werden ook maar viezer. Heb eerst WD40 gebruikt om de ketting terug soepel te krijgen, dan afgekuist met een droge doek en de dag er na met de smeerolie iedere schakel een druppeltje olie gegeven. Ik ga eens uitzien naar een goede kettingreiniger, heeft iemand ervaring met zo'n toestelletjes?

Vanochtend ook voor de eerste maal tegen gehouden door de politie, net na de bebouwde kom in Lille. *Slik* Ik heb namelijk nog geen nummerplaat of dergelijke, ik heb zelfs mijn roos formulier nog niet! Gelukkig was het omdat er een tak bleef steken in mijn spatbord achteraan. Goede ogen! Er was net genoeg ruimte tussen tak en band om geen wrijving te hebben, dus ik had het niet door. Nadeel van fietspaden naast bossen en onder bomen hé. Ineens een praatje gemaakt over de fiets, en weer een geïnteresseerde bij! Je ziet: Politie, nog steeds onze vriend ;-)

Ik ben begonnen met de blog te bouwen. Ik weet nog niet zeker of ik er mee door ga, ik ga eerst eens wat artikels schrijven zien of ik het wel bij hou.


@Edwin1974
Bedankt om te delen.
Ik ben blij dat er toch één politieker in zit over fietsers in het algemeen, en ons type fietsen steunt.
Ik ben benieuwd wat de eindconclusie gaat zijn, en of hij gaat blijven fietsen :-)
En ligt het aan mij, of heeft hij meer geluk gehad met het weer dan ik?

@ Berlin
Ik had misschien wat duidelijker moeten zijn ipv enkel "mijn hogere snelheid was in mijn nadeel".
- Garage incident was rond 23u op een lange rechte baan tussen velden waar welgeteld 4 huizen staan en 1 boerderij. Ik reed ongeveer 40kmh toen, enige persoon op het fietspad. De chauffeur reed zonder kijken tot tegen de straatkant en dus op het fietspad. Ik was op dat moment gewoon te dicht bij om veilig te kunnen stoppen.
- Incident met de dame was op rotonde in Herentals ("Worst van Wellens"). Ik reed op dat moment ergens tussen de 20-25kmh (ik was al aan het remmen). Ik geeft hier toe dat dat toch te snel was, en ik normaal trager rij op dit stuk. Maar het was nog vroeg en niemand op de baan, behalve dan deze dame bleek. En ik maar bellen, maar die kreeg mij pas in de gaten als ik haar ontweek.
In Herentals centrum rij ik overigens altijd op niv 1, er is namelijk een snelheidsbeperking van 30kmh voor het overgrote deel en dat respecteer ik dan ook. En om dat kleine stuk aan het ziekenhuis sneller te gaan om daarna weer af te remmen vind ik wat onnozel, dus blijf ook daar rond de 30kmh rijden.

Ik wou deze onduidelijkheden maar even uit de weg helpen :-)

@ Streumer
Ik hou nu ongeveer hetzelfde bij:
- Datum
- Uur vertrek
- Uur aankomst
- Kilometers
- Lading bij aankomst
- Gemiddelde snelheid
- Ondersteuningsniveau (degene die ik het meest gebruikte, ik wissel wel eens).
- Versnelling (idem)
- Temperatuur
- Weersomstandigheden
- Staat van de weg (gestrooid, glad wegdek, diepe plassen, etc) < Ik hanteer hier een schaal van 0 tot 5.
- Staat van het parkour < Ik hanteer hier eveneens een schaal van 0 tot 5. 0 is onverharde weg, 5 = Goed aangelegde fietspaden. Ik gebruik als richtlijn mijn dagelijkse route naar het werk (is een 3 dan zogezegd).
- Technische staat van de fiets.
- Onderhoudsdag

Van de laatste vier puntjes heb ik nog een aparte sheet in het document om meer uitleg bij te geven. Bijvoorbeeld wat er precies mankeerde aan de fiets en wat ik er aan gedaan heb. Wat ik precies op de onderhoudsdag gedaan heb, etc.

Wat ik van jou ga overnemen:
- Lading bij vertrek (de batterij is inderdaad niet altijd 100% geladen als ik plots moet vertrekken).
- Foto's van de fiets (zichtbare slijtage?) per week of incident < Bijhouden in mapje en niet in Excel.
- Van waar, naar waar (soms naar de winkel, bank, en hopelijk ga ik toch eens tijd hebben voor fietstochtjes).
- Licht aan/uit?

Wat ik misschien nog ga bijhouden:
- Incidenten, reacties, andere opmerkingen. < Maar dat kan ook met de blog gebeuren. Ik zie wel.