stromerforum.ch
ST2 riders in Belgium? - Druckversion

+- stromerforum.ch (https://www.stromerforum.ch)
+-- Forum: +STROMER- (https://www.stromerforum.ch/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Allgemein (https://www.stromerforum.ch/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Thema: ST2 riders in Belgium? (/showthread.php?tid=68)



ST2 riders in Belgium? - Berlin - 09.03.2016

Edwin1974: schrieb:update


Het beeld geeft meteen weer dat er duidelijkheid moet komen: wel of geen nummerplaat, wel of geen brommerhelm, of volstaat een fietshelm? Is het een brommer? Is het een fiets? Wat mij betreft: 'neen, het is een speed pedelec'. De discussie bij beleidsmakers loopt.

Hoi,

Het Nederlands filmpke moet ik nog bekijken.
Maar over het volgende heb ik eens nagedacht.
Nee een speed pedelec.

Wat is dat nu weer voor iets?
Een nieuwe kategorie - als of het nog niet moeilijk genoeg is.
Het is toch eenvoudiger te zeggen.
JA een FIETS, waarmee je sneller en sportiever mee kan rijden (met dezelfde wetgeving betreffende een fiets - mits bv helm.)
En een 'koersfiets' dan? en een e-bike 25km/h (leeftijdsgrens kleiner dan 60jaar) LOL, zo kunnen we wel doorgaan....

Bon... het zal zijn gang wel gaan - de topic is aktueel.
Het mobiliteitsprobleem is prangender dan ooit te voor.
En zal op deze manier nooit opgelost worden, de vraag en oplossingen (waaronder 'onze stromer') wordt alleen maar groter. De wetgeving zal zich naar de realiteit moeten aanpassen.
Stel je voor de je met je speed pedelec op de openbare weg moet rijden. Ik mag er niet aan denken. Tegen bv 30km/uur door Mortsel en een mega kolonne auto's achter u - alle automobilisten nog meer gefrustreerd.
Hier boven reeds gezegd, het zal zijn gangetje wel gaan.

En het weer wordt beter, yehhh - gedaan met strooizout en natte voeten.



Big Grin


ST2 riders in Belgium? - Streumer - 09.03.2016

Berlin: schrieb:@streumer
Hopelijk is uw bike snel hersteld.
Al goed had je vlug een diagnose.
Stom vraagje, valt dit onder garantie?
Gr

Is hersteld onder garantie, onderdeel was dinsdag al geplaatst

vrijdag besteld en dinsdagavond klaar waarbij maandag sluitingsdag, best snel.
Heb intussen een Kalkhoff 45 Endeavour gereden, leuke rammelkar
maar viel best mee uitgezonder batterij/snelheid.


ST2 riders in Belgium? - Streumer - 14.03.2016

Leuk filmpje

http://electricbikereview.com/community/threads/hub-motor-vs-mid-drive-comparison.3675/


ST2 riders in Belgium? - Berlin - 14.03.2016

Streumer: schrieb:Leuk filmpje

http://electricbikereview.com/community/threads/hub-motor-vs-mid-drive-comparison.3675/
@Streumer

Great filmpke.
Knap om weten. Maar eerlijk gezegd, stromer is top hé.
Ik denk niet dat er mij al ene heeft voorbij gestoken....
Vorige week een turbo s het nakijken gegeven.
Best grappig, en ik heb het er niet om gedaan zene.
Ik had meer zin in een praatje, maar hij was echt te traag. (Btw dit in stand #2 en bandjes goed hard Big Grin )

Goed te horen dat jouw sensor in garantie hersteld werd.
Da's toch een gerust stelling.
Ok stromer is duur, maar er wordt toch echt wel veel gedaan voor de klanten. Allé, dat is mijn menig.

Vraagje, laatste week weer iets meer verbruik.... Is dit omwille van mee wind op kop? (Heeft iemand dit laatste dagen ook ervaren?)
Soit, prachtig weer op te rijden.. Binnen 2 weken zomeruur, pfff vroeger opstaan, terug donker eerste uurtje, mare joepie 's avond veel langer licht.
Vandaag tot 19h00 - begint al tof te worden.


ST2 riders in Belgium? - Streumer - 14.03.2016

Berlin: schrieb:@Streumer

Ik denk niet dat er mij al ene heeft voorbij gestoken....
Vorige week een turbo s het nakijken gegeven.
Best grappig, en ik heb het er niet om gedaan zene.
Ik had meer zin in een praatje, maar hij was echt te traag. (Btw dit in stand #2 en bandjes goed hard Big Grin )

Goed te horen dat jouw sensor in garantie hersteld werd.
Da's toch een gerust stelling.
Ok stromer is duur, maar er wordt toch echt wel veel gedaan voor de klanten. Allé, dat is mijn menig.

Vraagje, laatste week weer iets meer verbruik.... Is dit omwille van mee wind op kop? (Heeft iemand dit laatste dagen ook ervaren?)

Het enige dat me ooit voorbijsteekt zijn brommers die +45 rijden een fiets nog nooit.

Als een Turbo s niet bijblijft aan stufe 2 dan is ie echt traag!!!

Vandaag is het deurtje van de laadstekker kapot gegaan, magneetje is eruit gevallen, morgen eens zien wat ze daarover zeggen??

Kost gelukkig maar €5 hier

http://www.elektrofahrrad24.de/spezial-ersatzteile-stromer#.VuckPf3mofm


ST2 riders in Belgium? - Saisaku - 15.03.2016

@Edwin, Bran & Streumer: Bedankt voor het lees/luister/kijk-plezier.

Het nederlands rapport heb ik met plezier gelezen, al was het op momenten wat zwaar leesvoer. Komt misschien door de nachtshift :-) Ik hoop dat ook onze beleidsmakers dit rapport lezen en beseffen dat dit ook voor ons land geldt.

@Jef
Ook ik heb een omnium verzekering genomen bij ENRA. Ik was eerst van plan bij Calent te gaan, maar mijn handelaar rade deze van ENRA aan omdat ze zelf de expertise voor deden, dus gemakkelijk voor mij. Uiteindelijk ben ik voor ENRA gegaan omdat ik vanaf dag 1 verzekerd wou zijn en er te laat aan dacht. Heb dan ook maar voor één jaar genomen. Nu dat je met deze informatie aan komt, ga ik hier toch eens achter horen!
Blog gaat er komen, ik schrijf nu al teksten voor. Maar ben van het type "Wat je zelf doet, doe je meestal beter". Spijtig genoeg weinig tijd gehad de laatste tijd waardoor het bouwen van de website/blog serieus achter ligt. Ben aan het twijfelen gewoon met Wordpress te werken voorlopig, maar ja...

@Berlin
De Specialized Turbo S heb je ook in 25kmh uitvoering. Weet je zeker dat je met een speed pedelec gebruiker te maken had? Ik heb alleszins al ene tegen gekomen in Herentals die mij inhaalde terwijl ik ergens tegen de 40kmh reed. Maja, ik heb dan ook een ST1 hé...

Ik heb de afgelopen 14 dagen erg veel gewerkt en dus gereden. Bij mij was het zo dat de batterij deze week net wat langer uit houd dan vorige week. Vorige week was het bar koud en geregeld hagel/sneeuw/regen.

En ik kan me enkel maar aansluiten bij uw mening van 09/mrt. De s-pedelec is en blijft een gewone fiets in mijn ogen en kan het mobiliteitsprobleem enkel maar helpen oplossen. Ik merk het bij de klant waarvoor ik werk ook dat zij steeds meer fietsers aanmoedigen omdat er hier een mobiliteits- en parkeerprobleem is ontstaan door het groeiend aantal automobilisten. EN HET HELPT! Nadeel voor mij, er is steeds minder plaats in de fietsenstalling als ik met de late shift sta Big Grin

-

Zoals ik eerder al zei, twee weekends geleden was het ***-weer. Met de sneeuw en de geweldige fietspaden die wij hier hebben ben ik beginnen glijden met de fiets in een bocht. Gelukkig mij recht kunnen houden, de wegligging en gewichtsverdeling op de Stromer is gewoon formidabel! Voor wie denkt dat ik snel reed, ik reed onder de 15kmh vóór de bocht. Het grote probleem was de ondergrond. Gladde steen en platte kasseien! Wie zo'n plannen maakt voor fiets -en voetpaden... :twisted:

Deze week begon eindelijk de zon eens echt te schijnen! En ineens zie je ook weer de wielertoeristen de baan in nemen. Ik rij nu al sinds december énkel nog met de fiets, élke dag in weer en wind. Ik zag enkel maar de eenzame werkmens met zijn koersfiets om de betere dagen. Nu waren ze weer in grotere groepen en mocht iedereen plaats ruimen. Ik heb echt niets tegen wielertoeristen, ik heb zelf ook met de koersfiets gereden! Maar een beetje respect voor de mede weggebruiker mag wel.
Ook één maal voorbij gereden door een wielertoerist! Zo plots een "Hého" horen achter je terwijl je zelf toch 37kmh rijdt, was toch even schrikken. Toen hij mij voorbij reed (ging traag, moet ik jullie niet vertellen) de man eens goed bekeken. Rode kop, zweet liep er van af, en keek enkel nijdig naar voren... Ik kan mijn niet in beelden dat deze man nog enig oog had om zijn omgeving.
Maar ik wil niet iedereen over dezelfde kam scheren. Ben ook vriendelijke mannen tegen gekomen die toch even de tijd namen om een praatje te maken terwijl we "rustig" +25kmh verder fietsten. Geen enkele kwade opmerking over de fiets gehad, integendeel. Zolang ik maar geen Strava ging gebruiken hadden ze geen probleem om de baan te delen Big Grin

Ben overigens nog een witte ST2 tegen gekomen ergens in Poederlee 's ochtend vroeg. Ik was een beetje laat om het door te hebben. Iemand van hier, of die hier wel eens komt lezen? Maak je even bekend, wil je :-)

Ben er achter gekomen waarom men hier bij de klant zoveel interesse heeft in mijne fiets! Blijkbaar is men met een project bezig om de fiets voor woon-werkverkeer te promoten. Als men een aantal % van de werkdagen met de fiets komt, wordt hun nieuwe fiets gesponsord. Mensen die +20km ver wonen krijgen zelfs gratis een (s-)pedelec! Als dat geen mooie geste is... Ben dan maar ineens gaan navragen hoe zij kijken tegenover de s-pedelec, en zij zijn hier erg positief naar. Brommers worden van de bedrijfsterreinen geweerd terwijl s-pedelecs gewoon toegang krijgen. En er zijn stopcontacten voorzien in elke fietsstalling om de fiets te herladen.

Vrijdag had ik toch even schrik dat mijne fiets naar de kl***n was... Ik reed donderdag avond naar huis en moest even wachten aan het rode licht. Toen het groen werd en ik wilde vertrekken trapte ik gewoon volle geweld door! Echt schrikken was dat. Fiets meteen gecontroleerd, maar niets te zien. De ketting of de tandwielen waren ook niet abnormaal vuil. Ook de Schlumpf drive was in orde. Geen idee wat het veroorzaakte. Hierna gewoon zonder problemen (maar met ongerust gevoel) naar huis gereden. Vrijdag ochtend dan wilde ik van thuis vertrekken, en buiten trapte ik gewoon los. Pedalen gingen rond, maar de ketting bewoog niet. De Schlumpf Speed Drive even wat op en af aan het klikken geweest en ik kon weer verder. Het kon niet dat deze half stond, zo werkt deze drive gewoon niet. Dus ik was bang voor serieuzere schade binnenin.
Sinds vrijdag ochtend, na bovenstaand, reed hij dan weer normaal. Zaterdag nog eens de spuit erop gezet, en ketting ontvet en ingesmeerd. Alles lijkt mij weer oké.

En dan ben ik er vorige week nog in geslaagd om 2x mijn batterij vergeten op te laden op het werk Big Grin Nu ja, één maal vergeten eigenlijk. De 2de maal was het eerder vanwege operationele omstandigheden de kans niet gehad. Maar ik heb de fiets kunnen gebruiken als 'normale fiets', en ik reed er toch nog 25kmh mee op goede stukken. Dus het viel nog goed mee (ik probeer nu nog de bruggen te vergeten).

GRTZ
Kurt


ST2 riders in Belgium? - Laluc - 15.03.2016

Hoi beste Stromer rijder,
ik heb gisteren dit forum ontdekt en was er aangenaam door verrast. Ik volg Stromer al een paar jaar vanop afstand, sinds het moment dat ik er een paar ben tegengekomen tijdens een fietstocht aan onze Belgische kust. Het design was het eerste dat me opviel.

Een 2 tal weken geleden hebben we de knoop doorgehakt en hebben mijn vrouw en ik een ST2 besteld, levering ergens in april. Dus nu ruim de tijd om me verder te informeren over verzekeringen, nummerplaten, helmen enz.

Verzekering :
een BA bromfiets B komt in orde voor een 141 euro per jaar
omnium en diefstal blijkt een probleem te zijn ENRA verzekerd enkel elektrische fietsen en geen speedbikes. Mijn fietshandelaar had een voorstel voor 320 euro voor 3 jaar maar blijkbaar kende hij de polisvoorwaarden niet! Ondertussen vraag ik me af of een omnium/diefstal wel nodig zou zijn de fiets blijft toch altijd bij mij staan. Een pechverzekering bij VAB zou ik wel nemen voor 45 euro/jaar

nummerplaat : wachten met de inschrijving tot de aangepaste nummerplaat ter beschikking is hopelijk voor juli (anders 2 x kosten)

helm : daar ben ik nog niet uit iemand een tip ?

@Kurt binnenkort 2 stromers erbij te Herentals


ST2 riders in Belgium? - Jef_Fonsson - 15.03.2016

Dag Stromer fanaten

@ Laluc

Bij mijn fietsenmaker was het ook zo (ook twee weken geleden besteld). Hij stelde me ook een omniumverzekering voor van Enra, maar kende ook de 2016 voorwaarden niet. Ik heb Enra hierover gecontacteerd en zij bevestigden dit. Wel jammer, want in Nederland bieden ze een heel uitgebreid verzekeringscontract aan, inclusief BA en pechhulp.

Mijn verzekeringsmakelaar bood me een verzekering aan via Almarisk. Dit is evenwel zonder pechhulp.

http://dekerf.be/wp-content/uploads/2014/09/Productfiche-Fietsomnium-01.03.2015.pdf

Bij Callant is er wel pechhulp inbegrepen in België en Nederland.

http://callant.be/wp-content/uploads/2015/06/ALGVWN-Fietsomnium-v2015.pdf

Zelf moet ik het allemaal nog eens bekijken. Wat ik er van heb begrepen is dat heel wat forumleden al beroep hebben moeten doen op hun verzekering. En de prijs bij stukken loopt heel snel op.

En wanneer je drie jaar pechhulp moet nemen bij VAB lijkt het me interessant om eens te gaan tellen hoeveel meer het kost om omnium te verzekeren met inbegrip van pechhulp...

Qua helm dacht ik zelf aan de Cratoni Vigor (de enige met bromfietshelmgoedkeuring) of de Cratoni Evolution Light. Maar als je zo twee exemplaren moet kopen, loopt het al snel in de papieren. Over de Vigor kon ik voorlopig geen gebruikerservaringen vinden. Is de ventilatie oké bij lagere snelheden, kun je elkaar nog deftig verstaan wanneer je naast elkaar fietst m.b.t. de gesloten structuur? Ik stel voor dat jij er een koopt en je bevindingen hier deelt op het forum - knipoog.

@ Kurt Interessant relaas. Ik ga zelf toch sowieso een spiegel laten monteren. Bij het testfietsen merkte ik toch dat je heel vaak achteruit kijkt om te zien wat er zoal allemaal op je afkomt, al gaat de luchtweerstand er wel fors mee omhoog. Dat je schrok van de wielrenner geeft ook aan hoe gewone fietsers zich moeten voelen wanneer je zelf tegen 38 km/uur komt voorbijgestoomd... Zelf bel ik nogal gemakkelijk op voorhand, ook al rijden de fietsers in kwestie niet in mijn weg. Toch blijft er daar een soort van conflict...

@ Streumer Heel leuk filmpje. Compleet bombardement aan data. Hij geeft wel aan dat de warmteonwikkeling bij de Stromer veel hoger ligt. Valt af te wachten hoe de motor zich houdt op langere termijn. Op het EBR forum gezien dat je nog verder aan het knutselen bent geweest.

Wat betreft het Nederlands onderzoek: interesssant leesvoer. Al wilt men het qua regelgeving in Nederland iets radicaler aanpakken. Soms heeft de Belgische anarchie ook wel iets. In België mag je tenslotte, wanneer de maximumsnelheid gelijk of lager ligt dan 50 km/uur (ook buiten de bebouwde kom) kiezen of je de rijbaan of het fietspad gebruikt, en dat vind ik zelf perfect. Dus dat deel van de problematiek valt al weg. Onderstaand schema is daar nuttig bij. Je kunt het van buiten leren of afprinten op A4 en op je fiets bevestigen - cynische knipoog. (Bij D9 en D10 nooit op het fietspad!)

http://www.lokalepolitie.be/sites/5365/images/stories/nieuws/bromfietsen%20tabel.jpg


ST2 riders in Belgium? - Laluc - 15.03.2016

bedankt voor de info, ik ga dat allemaal eens grondig bekijken en zal mijn keuze nog kenbaar maken.

Ik had ook een vraag gesteld aan een parlementair ivm met speedbikes en hij gaat hierover nog volgende parlementaire vraag stellen

MONDELINGE VRAAG AAN MEVR. J. GALANT,
MINISTER VAN MOBILITEIT EN DE NMBS


Betreft: Stavaza elektrische fietsen

Sinds januari 2016 is verordening 168/2013 van kracht. Die regelt onder meer de tweewielige voertuigen, waaronder elektrische fietsen. De minister werd hier al meermaals over ondervraagd, maar de onduidelijkheid blijft zolang er geen KB is dat alles regelt.
Uit vorige vragen en uit de hoorzitting van 3 februari 2016 bleek dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen de “gewone elektrische fietsen” die maxi-maal 25 km/uur rijden en elektrische fietsen tot 25 km/uur met een groter vermogen tussen 250 en 1000 kilowatt. Daarnaast zijn er nog de snelle elek-trische fietsen, de speed pedelecs, die tot 45 km/uur of zelfs nog sneller kun-nen rijden.
Voor snelle fietsen zou er een bromfiets klasse S komen, met bijhorende num-merplaat en aangepast verkeersborden waarbij de wegbeheerder kan kiezen om speed pedelecs wel toe te laten, maar bromfietsen klasse B niet.

Daarom volgende vragen aan de minister:
- Wat is de stand van zaken van het ontwerp-KB?
o Welke adviezen gaven de gewesten?
o Welke stappen moeten nog ondernomen worden?
o Wat is de verdere timing?
o Wanneer zal het KB klaar zijn?
- In het voorjaar van 2016 zou een kleinere nummerplaat, geschikt voor elektrische fietsen, worden ingevoerd. Wat is de stand van zaken? Zal het gaan om een nummerplaat voor bromfiets klasse S? Welke stappen moeten nog genomen worden?
- Welke andere stappen moeten nog ondernomen worden om de regels voor elektrische fietsen in de praktijk mogelijk te maken? Ik denk vb. aan een aanpassing van de WAM-wet?


15 maart 2016
Jef Van den Bergh


ST2 riders in Belgium? - Streumer - 15.03.2016

Jef_Fonsson: schrieb:Hij stelde me ook een omniumverzekering voor van Enra, maar kende ook de 2016 voorwaarden niet.

Qua helm dacht ik zelf aan de Cratoni Vigor (de enige met bromfietshelmgoedkeuring) of de Cratoni Evolution Light.

@ Streumer
Op het EBR forum gezien dat je nog verder aan het knutselen bent geweest.

Blijkbaar heeft Enra de polissen gewijzigd gezien ik nog een omnium voor 3 jaar heb en verlengbaar met 2 jaar.

Voor de helm wacht ik nog tot er sluitende wetgeving is.

M'n des!gnwerk kan hier ook gevonden worden
Zie topic Modifikationen ST2
Heb ook nog wat verzendwerk :lol: