stromerforum.ch
ST2 riders in Belgium? - Druckversion

+- stromerforum.ch (https://www.stromerforum.ch)
+-- Forum: +STROMER- (https://www.stromerforum.ch/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Allgemein (https://www.stromerforum.ch/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Thema: ST2 riders in Belgium? (/showthread.php?tid=68)



ST2 riders in Belgium? - Raf_Van_Avondt - 15.03.2016

Laluc: schrieb:bedankt voor de info, ik ga dat allemaal eens grondig bekijken en zal mijn keuze nog kenbaar maken.

Ik had ook een vraag gesteld aan een parlementair ivm met speedbikes en hij gaat hierover nog volgende parlementaire vraag stellen

MONDELINGE VRAAG AAN MEVR. J. GALANT,
MINISTER VAN MOBILITEIT EN DE NMBS


Betreft: Stavaza elektrische fietsen

Sinds januari 2016 is verordening 168/2013 van kracht. Die regelt onder meer de tweewielige voertuigen, waaronder elektrische fietsen. De minister werd hier al meermaals over ondervraagd, maar de onduidelijkheid blijft zolang er geen KB is dat alles regelt.
Uit vorige vragen en uit de hoorzitting van 3 februari 2016 bleek dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen de “gewone elektrische fietsen” die maxi-maal 25 km/uur rijden en elektrische fietsen tot 25 km/uur met een groter vermogen tussen 250 en 1000 kilowatt. Daarnaast zijn er nog de snelle elek-trische fietsen, de speed pedelecs, die tot 45 km/uur of zelfs nog sneller kun-nen rijden.
Voor snelle fietsen zou er een bromfiets klasse S komen, met bijhorende num-merplaat en aangepast verkeersborden waarbij de wegbeheerder kan kiezen om speed pedelecs wel toe te laten, maar bromfietsen klasse B niet.

Daarom volgende vragen aan de minister:
- Wat is de stand van zaken van het ontwerp-KB?
o Welke adviezen gaven de gewesten?
o Welke stappen moeten nog ondernomen worden?
o Wat is de verdere timing?
o Wanneer zal het KB klaar zijn?
- In het voorjaar van 2016 zou een kleinere nummerplaat, geschikt voor elektrische fietsen, worden ingevoerd. Wat is de stand van zaken? Zal het gaan om een nummerplaat voor bromfiets klasse S? Welke stappen moeten nog genomen worden?
- Welke andere stappen moeten nog ondernomen worden om de regels voor elektrische fietsen in de praktijk mogelijk te maken? Ik denk vb. aan een aanpassing van de WAM-wet?


15 maart 2016
Jef Van den Bergh

Waarom wordt de speed pedelec bekeken als bromfiets klasse B? De e-bike wordt toch ook niet bekeken als snorfiets klasse A. Men is zoals altijd weer appels en peren aan het vergelijken....
Als wij ons aan de wetgeving moeten gaan houden zoals een bromfiets klasse B, dan moet een e-bike zich aan de wetgeving houden zoals een snorfiets klasse A. Dus ook een motorhelm, verzekering, nummerplaat....
Technisch zijn ze identiek, dus allebei fietsen...
Een auto die max. 140 km/u rijdt wordt toch ook hetzelfde bekeken in de wetgeving als een auto die 250 km/u of meer kan....


ST2 riders in Belgium? - Jef_Fonsson - 16.03.2016

@ Streumer

Zeker interessant dat de verzekering verlengbaar is. Is vermoedelijk voor Enra een onrendabele zaak geweest...

Nog wat verzendwerk? Haha, ik houd mijn brievenbus in de gaten...


ST2 riders in Belgium? - Laluc - 16.03.2016

Enra was interessant voor high speed bikes en is het nog steeds in Nederland spijtig dat ze voor België uit de High Speed markt gestapt zijn.
Ik ga mijn verzekering nemen bij Callant voor diefstal, omnium en pechverhelping voor 246.08 euro per jaar.
Wat ze vragen voor BA en RB heb ik opgevraagd.


ST2 riders in Belgium? - Streumer - 16.03.2016

Laluc: schrieb:Enra was interessant voor high speed bikes en is het nog steeds in Nederland spijtig dat ze voor België uit de High Speed markt gestapt zijn.
Ik ga mijn verzekering nemen bij Callant voor diefstal, omnium en pechverhelping voor 246.08 euro per jaar.
Wat ze vragen voor BA en RB heb ik opgevraagd.

Dat is een flink bedrag, ik heb bij Enra €319,72 betaald voor
3 jaar. En BA bij Ethias zonder verdere diensten €93,45


ST2 riders in Belgium? - Saisaku - 17.03.2016

LaLuc: schrieb:@Kurt binnenkort 2 stromers erbij te Herentals
Mooi, dan zijn we al zeker met 5 in onze geburen Big Grin (= 2x Olen, 2x Herentals en 1x Geel)

LaLuc: schrieb:Ik ga mijn verzekering nemen bij Callant voor diefstal, omnium en pechverhelping voor 246.08 euro per jaar.
Wat ze vragen voor BA en RB heb ik opgevraagd.
Pardon? :eek:
Ik ben in december gaan horen bij mijn verzekeraar (Chris Engelen & Partners in Kasterlee) voor een omnium verzekering met diefstal. Zij rade mij toen zelf Callant aan (kon ook via hen) en kreeg ik de offerte van 99 euro per jaar voor Omnium met pechverhelping in BE en NL en met Diefstalverzekering. Hoe komt het dat dit plots zo duur geworden is???

Raf_Van_Avondt: schrieb:Waarom wordt de speed pedelec bekeken als bromfiets klasse B? De e-bike wordt toch ook niet bekeken als snorfiets klasse A. Men is zoals altijd weer appels en peren aan het vergelijken....
Als wij ons aan de wetgeving moeten gaan houden zoals een bromfiets klasse B, dan moet een e-bike zich aan de wetgeving houden zoals een snorfiets klasse A. Dus ook een motorhelm, verzekering, nummerplaat....
Technisch zijn ze identiek, dus allebei fietsen...
Een auto die max. 140 km/u rijdt wordt toch ook hetzelfde bekeken in de wetgeving als een auto die 250 km/u of meer kan....
Hier kan ik me enkel maar bij aansluiten.
[En ik ga jullie het scrollen besparen en mij beklag maar verwijderen Smile]


ST2 riders in Belgium? - Laluc - 18.03.2016

Zitat:Pardon? :eek:
Ik ben in december gaan horen bij mijn verzekeraar (Chris Engelen & Partners in Kasterlee) voor een omnium verzekering met diefstal. Zij rade mij toen zelf Callant aan (kon ook via hen) en kreeg ik de offerte van 99 euro per jaar voor Omnium met pechverhelping in BE en NL en met Diefstalverzekering. Hoe komt het dat dit plots zo duur geworden is???
[/QUOTE]

Ik geloof dat de schadestatistieken er slecht uitzien in België en dan verhoogd de prijs of stopt men de verzekering (Enra), bij Ethias is het nu nog duurder ondertussen kennen de verzekeringsmaatschappijen nu beter het verschil tussen een e-bike en speedbike. Ondertussen kijk ik uit naar de levering van mijn speeltje


ST2 riders in Belgium? - Bram_Rotthier - 21.03.2016

Raf_Van_Avondt: schrieb:
Laluc: schrieb:bedankt voor de info, ik ga dat allemaal eens grondig bekijken en zal mijn keuze nog kenbaar maken.

Ik had ook een vraag gesteld aan een parlementair ivm met speedbikes en hij gaat hierover nog volgende parlementaire vraag stellen

MONDELINGE VRAAG AAN MEVR. J. GALANT,
MINISTER VAN MOBILITEIT EN DE NMBS


Betreft: Stavaza elektrische fietsen

Sinds januari 2016 is verordening 168/2013 van kracht. Die regelt onder meer de tweewielige voertuigen, waaronder elektrische fietsen. De minister werd hier al meermaals over ondervraagd, maar de onduidelijkheid blijft zolang er geen KB is dat alles regelt.
Uit vorige vragen en uit de hoorzitting van 3 februari 2016 bleek dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen de “gewone elektrische fietsen” die maxi-maal 25 km/uur rijden en elektrische fietsen tot 25 km/uur met een groter vermogen tussen 250 en 1000 kilowatt. Daarnaast zijn er nog de snelle elek-trische fietsen, de speed pedelecs, die tot 45 km/uur of zelfs nog sneller kun-nen rijden.
Voor snelle fietsen zou er een bromfiets klasse S komen, met bijhorende num-merplaat en aangepast verkeersborden waarbij de wegbeheerder kan kiezen om speed pedelecs wel toe te laten, maar bromfietsen klasse B niet.

Daarom volgende vragen aan de minister:
- Wat is de stand van zaken van het ontwerp-KB?
o Welke adviezen gaven de gewesten?
o Welke stappen moeten nog ondernomen worden?
o Wat is de verdere timing?
o Wanneer zal het KB klaar zijn?
- In het voorjaar van 2016 zou een kleinere nummerplaat, geschikt voor elektrische fietsen, worden ingevoerd. Wat is de stand van zaken? Zal het gaan om een nummerplaat voor bromfiets klasse S? Welke stappen moeten nog genomen worden?
- Welke andere stappen moeten nog ondernomen worden om de regels voor elektrische fietsen in de praktijk mogelijk te maken? Ik denk vb. aan een aanpassing van de WAM-wet?


15 maart 2016
Jef Van den Bergh

Waarom wordt de speed pedelec bekeken als bromfiets klasse B? De e-bike wordt toch ook niet bekeken als snorfiets klasse A. Men is zoals altijd weer appels en peren aan het vergelijken....
Als wij ons aan de wetgeving moeten gaan houden zoals een bromfiets klasse B, dan moet een e-bike zich aan de wetgeving houden zoals een snorfiets klasse A. Dus ook een motorhelm, verzekering, nummerplaat....
Technisch zijn ze identiek, dus allebei fietsen...
Een auto die max. 140 km/u rijdt wordt toch ook hetzelfde bekeken in de wetgeving als een auto die 250 km/u of meer kan....

Raf, in het eerste geciteerde bericht staat "Voor snelle fietsen zou er een bromfiets klasse S komen". Dit betekent dat op termijn de speed pedelec als bromfiets klasse S beschouwd zal worden... (met dus de mogelijkheid tot een aangepaste wegcode)


ST2 riders in Belgium? - Raf_Van_Avondt - 21.03.2016

@Bram_Rotthier:

Dus een nieuwe klasse invoeren... is ok voor mij.. maar....
Waarom noemen ze dat dan nog een bromfiets? In de wet is een bromfiets een voertuig dat bij stilstand de motor kan starten. Dus daar voldoen wij Stromer rijders al niet aan. Ik ken de techniek van andere speed pedelecs niet maar ik vermoed dat deze ook pas bij een snelheid van ±5 km/u ondersteuning krijgen van de motor.
En wat met de 25 km/u e-bike? Dan moet er voor hen ook een speciale wetgeving komen. Want dit zijn technisch dezelfde fietsen dan de 45 km/u versies.
Er is blijkbaar nog heel veel werk aan de winkel.


ST2 riders in Belgium? - Jef_Fonsson - 21.03.2016

Ach, fietsen met een motor die een vermogen levert tussen 250 en 1000 kilowatt mag de minister van mij gerust beschouwen als motorfietsen...


ST2 riders in Belgium? - Jef_Fonsson - 25.03.2016

Ondanks het puik onderzoeksrapport dat hier enkele weken terug voorbij kwam is in Nederland ondertussen een wetgevend kader gecreëerd dat de speed pedelec gelijk stelt met de bromfiets. (In belgië is dat bromfiets klasse B.)

[URL]https://www.rijksoverheid.nl/documenten/besluiten/2016/03/25/besluit-houdende-wijziging-van-het-reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990-in-verband-met-het-vaststellen-van-regels-inzake-de-speed-pedelec
[/URL]
Vanaf juli 2017 moeten alle speed pedelecs er binnen de bebouwde kom op de rijbaan en de bestuurders een bromfietshelm met goedkeuring ECE 22.05 dragen. Wel komt er een categorie van helmen die goedgekeurd gaan worden voor de speed pedelec, maar deze moeten nog ontworpen worden door de fabrikanten.

Aangezien de wetgeving in Nederland anders is, zullen op sommige fietspaden de speed pedelecs dan ook niet toegestaan zijn.

https://overtuigendcommuniceren.files.wordpress.com/2014/12/fietspad-niet-brommen.jpg?w=300&h=210

Jammerlijke beslissing lijkt me...