stromerforum.ch
ST2 riders in Belgium? - Druckversion

+- stromerforum.ch (https://www.stromerforum.ch)
+-- Forum: +STROMER- (https://www.stromerforum.ch/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Allgemein (https://www.stromerforum.ch/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Thema: ST2 riders in Belgium? (/showthread.php?tid=68)



ST2 riders in Belgium? - Jef_Fonsson - 14.06.2016

[QUOTE=Saisaku:

Heb de afgelopen weken nog geen Stromers gezien, juist één Specialized. En dan waren de verkopers bezig over een gemiddelde verkoop van 5 speed pedelecs per week... Waar verstoppen die zich dan??? [/QUOTE]

Ik heb mijn fiets nu twee en een halve week (280 km) en heb toch wel al wel wat Stromers gezien. Bij mijn eerste 'verre' tocht een tijdje kunnen aanhaken bij een groepje wielertoeristen waarvan er twee met een Stromer ST2 reden.

Vorige week woensdag moest ik vanuit Geel in Beerse zijn en aangezien het qua weersomstandigheden een van de beste dagen van dit jaar was de Stromer genomen. (12 minuten langer gereden dan met de auto over 25 kilometer.) In Beerse denk ik er ook twee gezien te hebben, maar dat was niet helemaal duidelijk (ze komen ook zo snel voorbij).

Toen ik in het terugrijden onder een van de doorgangen van de fietsrotonde aan de snelweg in Beerse/Lille stond om een muziekje te kiezen, kwam er ook een witte Stromer ST2 voorbij gestoven (rond 16.45 u). De 'bestuurder' droeg een zwarte helm en toen moest ik direct aan Laluc denken.

@ Saisaku Rijd jij ook via Lichtaart naar Beerse? Want wat voor ellendige fietspaden liggen er tussen de verschillende dorpskernen... Met een slot van 3,8 kilogram zwaar en mijn tweede batterij van 5 kilogram in mijn fietstassen krijgt de fiets daar toch echt wel serieuze klappen te verwerken. Fiets jij binnen de bebouwde kom op de weg (asfalt) in plaats van op het fietspad (slechte betonplaten of klinkers)? Zelf deed ik dat wel en kreeg toen door een wild gebarende buschauffeur de suggestie van op het slechte fietspad te gaan rijden.

Het voordeel aan de speed pedelec en het feit dat hij als bromfiets klasse B wordt beschouwd vind ik toch dat je binnen de bebouwde kom of plaatsen waar er een snelheidsbeperking geldt van 50 km/uur kan kiezen om op de rijbaan te fietsen wanneer de omstandigheden daar om vragen (slechte kwaliteit fietspad, veel onoverzichtelijke opritten, te dicht bij de huizen...) En wanneer het beter uitkomt beschouw je jezelf natuurlijk als een fiets (paadjes waar je eigenlijk niet in mag, eenrichtingsverkeer, wegomleidingen...), want je neemt niet meer plaats in dan een fiets.

Zo was er een omleiding voorzien van Gierle naar Lille wegen wegeniswerken. Fietsen en bromfietsen klasse A mochten van een deel van de weg gebruik maken om wel door te rijden. En dat doe je dan natuurlijk ook omdat je geen millimeter meer plaats inneemt dan een gewone fiets. Bij een aangepaste snelheid is er dan ook niets aan de hand... Handig is dat!


ST2 riders in Belgium? - Laluc - 14.06.2016

Al 10 dagen in het bezit van mijn ST2 en bijna 300 km op teller!
Niet slecht voor iemand die in het verleden geen enkele affectie voor het fietsen had. De Stromer heeft aan het werkwoord fietsen wel een heel andere betekenis gegeven.

Elders heeft men de Stromer ooit omschreven als een "monster" en dat is een terecht compliment !

Recreatief rijden in stand 1 samen met mijn partner (die ook een ST2 heeft)aan een gemoedelijke snelheid tussen 25 en 30km/uur. Stand 1 vergt nog een lichte inspanning zodat het sportief min of meer ook zijn waarde heeft. Ondertussen kunnen we genieten van de omgeving en is er nog de mogelijkheid om fietsend te praten .

Is er een zwaar stukje, heuvel, brug, tegenwind... dan is stand 2 ideaal om het euvel te neutraliseren. In deze stand rij je gemakkelijk rond de 35 km/u.

Stand 3 is vlammen vlot over de 40 per uur, het getal 47 is al op mijn scherm verschenen, maar dat is doortrappen! De wind giert door de helm, een bril is noodzakelijk, praten gaat helemaal niet meer !
Extra concentratie is wel nodig bij het voorbijsteken van andere fietsers, (die met de gsm in de hand zwalpend over het fietspad rijden), ook valt op hoe slecht de fietspaden zijn (putten, bulten, naden)en hoe belabberd het snoei- en maaiwerk is van hoog onkruid, bomen en hagen langs de weg (kop in kas houden is de boodschap)...

Naar het werk rij ik in stand 3 : doel zo snel mogelijk die 16 km overbruggen met een zo laag mogelijke inspanning, al kom ik nog een beetje bezweet aan. In vergelijking met de auto verlies ik 10 minuten wat veel beter is dan verwacht. Die 16 km kosten me dan wel 25 % batterijcapaciteit.

Toch een aantal probleempjes melden :
- tijdens het 2de ritje viel de ondersteuning uit! Melding "te hoge snelheid - speed to high" en op het scherm bleef de snelheid bevroren op 24.2 gelukkig nog 8 km te rijden, fietsen zonder ondersteuning kunnen ervaren en dat valt best mee. Na het openen van het batterijvak was alles terug normaal. Lesje geleerd en sleutel batterijvak nu altijd bij en al goed want deze fout is ondertussen nog 3 keer opgetreden.
- de update is toch uitgevoerd en ondertussen nog een andere error gekregen ook bij de andere ST2 (opgelost met het sleuteltje).

Bij Fiets! Herentals hadden ze nog nooit van deze foutmelding gehoord, ik wacht nog steeds op een antwoord.

Dit weekend staat tochtje naar Zeeland op het programma (als de weergoden het toestaan), dan eens uittesten hoe ver we hoofdzakelijk in ondersteuning 1 geraken, doel 80 km.


ST2 riders in Belgium? - Berlin - 14.06.2016

Laluc: schrieb:Al 10 dagen in het bezit van mijn ST2 en bijna 300 km op teller!
Niet slecht voor iemand die in het verleden geen enkele affectie voor het fietsen had. De Stromer heeft aan het werkwoord fietsen wel een heel andere betekenis gegeven.

Dit weekend staat tochtje naar Zeeland op het programma (als de weergoden het toestaan), dan eens uittesten hoe ver we hoofdzakelijk in ondersteuning 1 geraken, doel 80 km.

@Laluc
ST2 In stand 1 - 80km moet van zelfs lukken.
Ik rij het overgrote deel in stand 2 en mag rekenen op 1% batterij verbruik per kilometer. --> kleine 100km.
Uiteraard hangt veel af van de weersomstandigheden nl wind mee of tegen.
En momenteel bandenspanning op 2,6 bar - kompromi tss comfort, veiligheid en snelheid - te hard opgeblazen heb ik schik om te schuiven + meer 'trillingen' op het stuur.

Errors ... is een andere zaak.
In den beginnen bij het foutief opladen kreeg ik met momenten na het opladen een error. Maar dankzij enkele forumleden, en het volgen van de juiste procedure is dit van de baan.
Onderweg heb ik dit nog niet voor gehad. Mss een vraagje lossen richting forum stromer "techniek" enof iemand hier die u kan helpen.

En dikke duim zekers - eens je de stap hebt gemaakt is het echt een plezier om te rijden - en zekers als het nog nieuw is hé.

@Jef - jij snelheidsduivel
De speedpedelecs geen te slechte naam geven hé Big Grin

Zomaar over het asphalt schezen als het u beter uitkomt :-)
En anders even de heilige boon uithangen op het fietspad lol
Nee ik moet zeggen dat ik ook niet altijd even heilig ben - met momenten vroegtijdigvertrek aan een rood licht als de baan vrij is en in druk STILSTAAND autoverkeer er al eens tssdoor slingeren.
Maar verder probeer ik hoffelijk te zijn tov andere weggebruikers en zekers voetgangers en fietsers - aangepaste snelheid en niet nodeloos voorbij steken in druk fietsverkeer.

Bon gene preek: ik zie dat jij je ook kan druk maken in slechte fietspaden - Ik zoek daarom meestal de beste banen op en niet de 'kortste'
Mocht hettoch te 'hobble de sobbel' liggen, dan elektrische een standje lager, verzet standje lager en snelheid aanpassen.

Ps hoe is het met uw batterij - jij had een grote zekers?
En betreft de 22" versie vs uw stuurhouding.

Allé grtz


ST2 riders in Belgium? - Jef_Fonsson - 14.06.2016

[/QUOTE]

@Jef - jij snelheidsduivel
De speedpedelecs geen te slechte naam geven hé Big Grin

Zomaar over het asphalt schezen als het u beter uitkomt :-)
En anders even de heilige boon uithangen op het fietspad lol
Nee ik moet zeggen dat ik ook niet altijd even heilig ben - met momenten vroegtijdigvertrek aan een rood licht als de baan vrij is en in druk STILSTAAND autoverkeer er al eens tssdoor slingeren.
Maar verder probeer ik hoffelijk te zijn tov andere weggebruikers en zekers voetgangers en fietsers - aangepaste snelheid en niet nodeloos voorbij steken in druk fietsverkeer.

Bon gene preek: ik zie dat jij je ook kan druk maken in slechte fietspaden - Ik zoek daarom meestal de beste banen op en niet de 'kortste'
Mocht hettoch te 'hobble de sobbel' liggen, dan elektrische een standje lager, verzet standje lager en snelheid aanpassen.

Ps hoe is het met uw batterij - jij had een grote zekers?
En betreft de 22" versie vs uw stuurhouding.

Allé grtz


[/QUOTE]

Dat ik de speed pedelec een slechte naam geef, weet ik niet. Maar ik geloof wel dat ik niet de meest geschikte ambassadeur ben voor het gebruik van de speed pedelec en dat misschien zo nu en dan andere weggebruikers toch even een heel heel klein beetje schrikken - knipoog. Ook ik ben wel heel hoffelijk naar andere fietsers en voetgangers toe. Maar hoe harder andere auto-, bus-, en vrachtwagenchauffeurs schrikken, hoe groter de 'awareness' wordt rond deze nieuwe categorie van verkeersdeelnemers, denk ik dan maar.

Wat betreft de 22" kader, dat is een maat voor (twee keer) niets. Aangezien de balhoofdbuis niet is aangepast zit je gewoon iets verder van je stuur en meer niet. En met mijn 2.02 meter blijft het nog steeds alsof ik op een kinderfiets zit. Toen ik de fiets pas had, dacht ik dat ik het stuur zeker zou moeten laten verhogen, maar ik raak er toch een beetje aan gewend.

De grote batterijen bevallen op zich wel goed. Ik geloof dat ik het hier al eens heb uitgelegd maar ik ben van plan om de batterijen slechts te gebruiken tussen 80% opgeladen en 20% opgeladen omdat dat de levensduur van de batterij gemakkelijk verdubbelt. Bij 60% van hun capaciteit heb je 1200 Wh 'aan boord' - en 400 Wh reserve, je kunt ze immers wel gewoon 'leeg' rijden indien nodig.

Toch brengt dit toch ook enkele flinke nadelen met zich mee. Je moet de 5 kg van de tweede batterij altijd mee zeulen. En de manier waarop je de tweede batterij vervoert is ook niet onbelangrijk, zeker ook naar schokken toe. Ik heb goede fietstassen, maar die zijn zwart en wanneer de zon een beetje begint de schijnen warmen die heel snel hard op. En als je dan weet dat hitte nog schadelijker is dan laadcycli weet ik niet of ik aan het einde van de totale rit zoveel profijt heb gedaan, hoewel je natuurlijk verder kan rijden dan met een enkele batterij. Ach, we zien wel...

Wel heb ik de indruk dat de fiets met de ene batterij beter presteert dan met de andere, hoe vreemd dat ook klinkt...

Ook kan ik Laluc bijtreden dat de Stromer niet zonder gebreken komt. Ook bij mij is de ondersteuning al tweemaal helemaal uitgevallen. Gelukkig adviseerde de dealer me om het sleuteltje van het batterijcompartiment steeds mee te nemen. Ook vind ik de fiets wisselvallig. Ik heb nu al twee keer tijdens een rit het gevoel gehad dat de fiets 'inhoudt'. Alsof de handrem nog aanstaat of je een aanhanger hebt mee te sleuren, zo voelt het. De ondersteuning is dan super onregelmatig en dat is super frusterend. Het lijkt dan alsof er geen 'vrijloop' is op de motor, maar deze afremt. Op een ander forum las ik dat het kon liggen aan de koppelsensor en dat zelfs je fietstassen en de inhoud daarvan daar invloed op kunnen hebben. Om snel grote afstanden af te leggen, is de Stromer echt een geschikt monster. Maar om als een halve toerist met een slakkengangetje rond te kuieren heeft hij in mijn ogen meer moeite.


ST2 riders in Belgium? - Saisaku - 17.06.2016

Ik ben vandaag eindelijk eens een ST2 tegen gekomen, en er achter kunnen rijden. Was deze middag tussen 13u en 13u45 van Herentals naar Poederlee. Iemand van hier?
Ik heb hem spijtig genoeg geen goedendag kunnen gaan zeggen. Er is een duidelijk verschil tussen de ST1 en ST2! Hoe hard ik ook trapte, ik raakte moeilijk over de 40kmh en bleef zelfde hangen. Ik zag de ST2 steeds meer verder van mij weg rijden. Ik kon hem volgen tot op de baan richting Poederlee, daar raakte hij me kwijt. Daarvoor had al gekunnen als de lichten hem niet af en toe stil lieten staan. Eerste maal sinds ik de fiets heb dat er eenbeetje twijfel in mijn hartje sluipt, 'had ik dan toch niet voor de ST2 moete gaan?'... Ach, zet je er over en sneller trappen! Calorietjes mogen er gerust af!

@Jef: Ik gebruik meerdere routes naar het werk uit veiligheidsoverwegingen. Mijn 2 meestgebruikte (en kortste) routes zijn
* Olen - Herentals - Poederlee/Lille - Gierle - Beerse
* Olen - Lichtaart - Tielen - Gierle - Beerse

De eerste route is het meest aangename om te rijden. Fietspaden zijn tot in Lille over het algemeen redelijk goed onderhouden, maar wel langs één zijde van de weg. Eens je centrum van Lille uit rijdt is het gedaan. Tot in Gierle zijn het betonplaten die gemakkelijk enkele cm niveauverschil hebben tegenover elkaar. Men was er tot gisteren ook aan het werk, een deel van de autoweg is vernieuwd met asfalt, van de fietspaden zijn ze afgebleven. Dat terwijl de autoweg eigenlijk toch nog niet zo slecht was... In Gierle lag er tot voor kort dan, wat ik noem, een mountainbike pad ipv een fietspad. Vele putten en bulten op korte afstand, amper plaats voor voetgangers. Hier zijn ze nu aan het heraanleggen, en ik vermoed dat dat de werken zijn die jij aan haalde. Het werf is er wel zeer slecht aangelegd voor fietsers, gewoon gevaarlijk zelfs. Maar we krijgen er binnenkort een gebetoneerd fietspad voor in de plaats.

De twee route is inderdaad wat minder. Zoals je wel zult hebben gezien liggen de platen vaak schuin of met niveauverschillen. Ook gaten in het pad zijn vrij normaal. In de dorpskernen gaat het vaak dan weer goed (behalve Tielen), en van Lichtaart naar Olen zijn ze ook aan het heraanleggen. Eerste deel van Olen trekt ook op weinig, daarna gaat het weer goed tot aan het Shoppingpark, waar ze ook aan het heraanleggen zijn.

Ik rij bijna altijd op het fietspad. In Lille, Gierle, Tielen en Lichtaart moet je als fietser toch af en toe op de weg, en merk daar al dat wij er niet geduld worden door het autoverkeer. Heb het even geprobeerd, met het idee dat het veiliger was voor voetgangers (vaak steken ze eerst over voor ze naar achteren kijken), maar ik ben al enkele malen echt naar opzij gedreven door wagens. Ik heb dan ook gene ST2 waar je eventjes rustig 45kmh mee rijd, ik moet serieus trappen op mijne ST1s om boven de 40kmh te blijven. ;-)

Over de ondersteuning, ook mijne fiets heeft daar last van. Vooral in niveau 1. Ik ga binnenkort eens uittesten of fietszakken er inderdaad iets mee te maken zouden kunnen hebben... In mijn geval betwijfel ik dat het de sensoren zijn, deze controleer ik wekelijks.


ST2 riders in Belgium? - NLstromer - 19.06.2016

Zijn er ook al mensen met een ST2s? Ik twijfel of ik een 2 of 2s moet zal kopen.


ST2 riders in Belgium? - wegpiraat - 19.06.2016

Een goeie raad schaf u st1 aan.

Meer in info via
dikke.trees@gmail.com


ST2 riders in Belgium? - Saisaku - 19.06.2016

NLstromer: schrieb:Zijn er ook al mensen met een ST2s? Ik twijfel of ik een 2 of 2s moet zal kopen.

Heb de fiets niet en ken (nog) niemand die hem wel heeft. Ik had overlaatst bij de verkoper gehoord dat er 'nog geen hand vol' zijn verkocht in België.

Mijn persoonlijke mening, ik vind de nieuwe fiets de extra euro's niet waard. Zo ver ik weet heeft de ST2s nog steeds dezelfde foutjes van de ST2 (maar ik spreek hier niet uit ervaring). Als dit zo is, is enkel de extra grote batterij de grote verbetering en die kun je gewoon bij de ST2 bestellen.

Maar als je het geld hebt en niet gaat missen, zeker de ST2s nemen en laat ons even weten hoe hij is Big Grin


ST2 riders in Belgium? - NLstromer - 20.06.2016

Ik ben in België bij een Stromer dealer geweest. Echter zijn er in BE lange levertijden. Ze kunnen het niet eens ongeveer inschatten. Terwijl ik in NL binnen 14 dagen elk model kan krijgen.

Uit eindelijk zijn dit de verschillen die de S heeft:

- 20% grotere accu (€ 410)
- Shimano Di2 schakelsysteem
- M99 Pro (€ 299 Pure)
- Supernova achterlicht, remlicht
- Brooks zadel
- 11 speed (enkel blad voor)
- Magura MT5
- Conti Top Contact II banden
- DT-Swiss lichtgewicht velgen
- Kabels gaan alleen aan de linkerzijde het frame in.

Supernova m99 Pro website
http://supernova-lights.com/en/m99-pro

Supernova m99 Taillight
http://supernova-lights.com/en/m99-taillight


Weet iemand of het achterlicht op de ST2 te monteren is? Is de kunststof kentekenplaathouder los verkrijgbaar?


ST2 riders in Belgium? - teddytejero - 20.06.2016

Ik heb de S bij juizz in Rotterdam gezien.
Dat is ongetwijfeld de Porsche GTS 4 onder de elektrische fietsen.
Die extra PKS en styling elementen neigen net als bij de S naar puur snobisme.
Geen probleem maar probeer aub dit niet te verkopen als een 'verantwoorde' keuze.