stromerforum.ch
ST2 riders in Belgium? - Druckversion

+- stromerforum.ch (https://www.stromerforum.ch)
+-- Forum: +STROMER- (https://www.stromerforum.ch/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Allgemein (https://www.stromerforum.ch/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Thema: ST2 riders in Belgium? (/showthread.php?tid=68)



ST2 riders in Belgium? - Berlin - 16.09.2016

Hoi Belgium friends...

Ik kon het even niet nalaten...
Wat vinden jullie van de nieuwe aankomende wetgeving betreft nummerplaat helm etc.

Maar een nog grotere vraag zal zijn, waar ga ik de dag van morgen 'mogen' 'fietsen'?
Ik zie dat er bijkomende signalisatie borden in de maak zijn etc.

Als high speed gebruiker, gaan jullie echt op de rijweg rijden ipv het fietspad, etc?
Ik ben dit niet echt van plan - mij laten dood te rijden door enkele gefrustreerde automaniaken
Dit is toch echt heksenjacht? ... mss is er elders een hevige discusie aan de gang omtrend deze affaire, en hoor ik het hier wel...

En waar zit fietsersbond, en bv politiek-'fiets-geziende' partijen zoals bv groen!

*****
Ps:
@Raf v.a. momenteel 12000km - hehe.
Rijdt lekker, maar nog wel een paar prutskes gehad.
Kabel naar de motor gaf kortsluiting, gevolg als ik begon te fietsen, begon mijn motor elektrisch af te remmen ipv voluit te geven.
Horten en stoten, ik raakte geen meter vooruit - ik dacht echt dat ik grote 'brokken' ging hebben, al bij al viel dit nog mee.
Gelukkig snel opgelost.

EN nu heb ik nog een lager van het voorwiel die vervangen dient te worden. pfff

Allé hopelijk enkele reakties
Grtz


ST2 riders in Belgium? - Bram_Rotthier - 16.09.2016

Berlin: schrieb:Hoi Belgium friends...

Ik kon het even niet nalaten...
Wat vinden jullie van de nieuwe aankomende wetgeving betreft nummerplaat helm etc.

Maar een nog grotere vraag zal zijn, waar ga ik de dag van morgen 'mogen' 'fietsen'?
Ik zie dat er bijkomende signalisatie borden in de maak zijn etc.

Als high speed gebruiker, gaan jullie echt op de rijweg rijden ipv het fietspad, etc?
Ik ben dit niet echt van plan - mij laten dood te rijden door enkele gefrustreerde automaniaken
Dit is toch echt heksenjacht? ... mss is er elders een hevige discusie aan de gang omtrend deze affaire, en hoor ik het hier wel...

En waar zit fietsersbond, en bv politiek-'fiets-geziende' partijen zoals bv groen!

*****
Dag Berlin,

Ik ben wel geïnteresseerd in je kritiek op de vernieuwde wetgeving. In mijn ogen is die namelijk niet zo slecht...
Een nummerplaat was al verplicht (maar nu is ze kleiner), een helm evenzeer (maar nu is een stevige fietshelm ook toegelaten) en je mag altijd op het fietspad (behalve als een speciaal verkeersbord het verbiedt), binnen de bebouwde kom mag je kiezen (vind ik super) en buiten de bebouwde kom moet je op het fietspad rijden...


ST2 riders in Belgium? - Raf_Van_Avondt - 16.09.2016

@Berlin:

Ik heb ondertussen 15.550km's... Je komt al aardig in de buurt.....

Ik heb tot nu enkel problemen gehad aan de remkrachtsensoren. Ze werken sinds enkele maanden weer niet meer. Mijn fietsenhandelaar mag ze vervangen maar er is wat misgelopen met de levering van Magura waardoor ik nu al enkele maandden zonder remkrachtrecuperatie rij. Toch wel een gemis....

@Bram_Rotthier:

Het stuurt me enorm dat de speed pedelec als een bromfiets wordt bekeken. Enkel omdat hij 45 km/u rijdt. Waarom wordt de e-bike dan niet bekeken als een snorfiets? De snorfiets rijdt even snel als de e-bike en toch moet je op de snorfiets een motohelm(!) aandoen en een verzekering en rijbewijs (theoretisch) hebben.
De wetgeving voor de speed pedelec is misschien nog maar een eerste stap want het is weer een grijze zone zoals lmet zoveel wetgevingen in België. De helm mag een fietshelm zijn maar moet de slapen beschermen (?)... Niet echt duidelijk. Je mag op de straat rijden waar de max. snelheid 50 km/u is, maar er staat nergens wat je minimum snelheid moet zijn (?) De nummerplaat is blijkbaar, volgens DIV, enkel voor nieuw ingeschreven speed pedelecs vanaf 1/10/2016 (?)....
Waarom kan er geen duidelijke en simpele wetgeving geschreven worden waarin staat dat je een gewone fiets hebt en een gemotoriseerde fiets, geen onderscheidt in snelheid, want dat slaat nergens op. Ik rij met mijn racefiets altijd tss de 30 en 35 km/u en in groep halen we soms vlot 40 km/u.....En zet dan een duidelijke maximum snelheid op het fietspad en klaar is kees.


ST2 riders in Belgium? - Saisaku - 17.09.2016

Yes! Gisteren eindelijk mijne fiets terug Smile Nu twee dagen aan het rondfietsen geweest op alle soorten manieren, vele kilometers gemaakt, en deze keer hebben ze de fiets ook echt gerepareerd!

Uiteraard, weer een geweldige beleving vanaf de eerste moment dat je trapt. Ik begon meteen te twijfelen of ik de fiets nu wel echt wilde weg doen, en ben er eerlijk gezegd nog steeds niet aan uit... Ten slotte krijg ik ook kilometer vergoeding van mijn werkgever voor deze fiets, dus waarom zou ik toch een gewone fiets nog willen?

Na enkele uren discussiëren met mijn vrouw, besloten om hem toch te koop te zetten. Zolang ze de vraagprijs niet willen geven, verkoop ik hem lekker niet :p

Ik blijf het geweldige fietsen vinden, zeker voor woon-werk. De Stromers zijn zowat de Rolls-Royce binnen de (e-)fietsen, en daar ga je nu eenmaal geen koeien mee vervoeren. Als je ziet wat ik allemaal vervoer met de Stromer, is het misschien ook niet zo gek dat er wel eens wat mis gaat. Dus terug naar staal en gemakkelijk te vervangen onderdelen voor mij (*snik*)


ST2 riders in Belgium? - Berlin - 19.09.2016

Raf_Van_Avondt: schrieb:@Berlin:

Ik heb ondertussen 15.550km's... Je komt al aardig in de buurt.....

Ik heb tot nu enkel problemen gehad aan de remkrachtsensoren. Ze werken sinds enkele maanden weer niet meer.

@Bram_Rotthier:

Het stuurt me enorm dat de speed pedelec als een bromfiets wordt bekeken. Enkel omdat hij 45 km/u rijdt. Waarom wordt de e-bike dan niet bekeken als een snorfiets? De snorfiets rijdt even snel als de e-bike en toch moet je op de snorfiets een motohelm(!) aandoen en een verzekering en rijbewijs (theoretisch) hebben.
De wetgeving voor de speed pedelec is misschien nog maar een eerste stap want het is weer een grijze zone zoals lmet zoveel wetgevingen in België. De helm mag een fietshelm zijn maar moet de slapen beschermen (?)... Niet echt duidelijk. Je mag op de straat rijden waar de max. snelheid 50 km/u is, maar er staat nergens wat je minimum snelheid moet zijn (?) De nummerplaat is blijkbaar, volgens DIV, enkel voor nieuw ingeschreven speed pedelecs vanaf 1/10/2016 (?)....
Waarom kan er geen duidelijke en simpele wetgeving geschreven worden waarin staat dat je een gewone fiets hebt en een gemotoriseerde fiets, geen onderscheidt in snelheid, want dat slaat nergens op. Ik rij met mijn racefiets altijd tss de 30 en 35 km/u en in groep halen we soms vlot 40 km/u.....En zet dan een duidelijke maximum snelheid op het fietspad en klaar is kees.

@Bram
OK ik was mss wat vlug met mijn comment.
Mare in de week een 'saaie' KB hieromtrend teruggevonden (vandaar mijn eerste spontane reaktie) - leek eerder een richtlijn voor verbalisering dan een positieve insteek te hebben.

Van het weekend verder gekeken;
Hier heb ik een doorslagje van fietsersbond gevonden - Deze is beter verwoord en vormgegeven.

http://www.fietsersbond.be/de-nieuwe-wetgeving-rond-de-snelle-elektrische-fiets-een-notendop

Zoals Raf aanhaalt; De mimimun snelheid en maximum snelheid is idd toch een belangrijk aandachtspunt. Stel ik ben met mijn gezinnetje aan het fietsen in het middelheimpark - en ja hoor een verbodsbord op de fietsweg voor bromfietsen 'B' - tja daar sta ik tegen 15km/uur te keuvelen... Soit.

Allé - zoals in bovenstaand rapport wordt weergegeven, kan ik me er nog in vinden. Idd hopelijk wordt dit een positief verhaal, en krijgen wij een ± zelfde plekje binnen de fietsgemeenschap.
En niet te veel verbodsbordjes 'P' en vergelijkenissen met 't is toch nen brommer, en ge moet toch maar op een knoppeke drukken, etc.

Bon;
@Raf - 15500 kilometer; graaf, hoe speel jij dit klaar -Respect!
Terug remsensor.... sneu, tja een kleine achillespees.
Bij het vervangen van mijn motorkabel heeft men preventief (mss wist men niet beter) nogmaals mijn remsensors vervangen... En jawel hoor, als mijn 'kadans' niet goedgenoeg is 'voel' ik ook soms een onregelmatige bekrachtiging. Nu niet echt om dramatische over te doen.

Verder loopt alles nog steeds lekker, doorgans leg ik mijn traject in stand #2 af. ± 38-40km/h en een batterij verbruik van ± 1km / 1% dwz.. ik kan een goede 100 kilometers doen.

Ik heb wel een beetje last van hier en daar wat 'gekraak', maar ik kan het niet terug vinden. Ik heb stellig de indruk dat het mijn zadel is. Ik vind het niet direkt... wel een beetje vervelend.

Btw: Mooi antwoord betreft de regelgeving. Goed dat er eens wordt over 'gesproken & nagedacht'

Nog eentje om af te sluiten;
-nieuwe specs en foto's van ST1x gezien? Ziet er zeer ok uit Big Grin


ST2 riders in Belgium? - Edwin1974 - 19.09.2016

gekraak heb ik ook gehad, dacht eerst ook aan zadel maar bleek gewoon vuil in de trapas niks erg dus


ST2 riders in Belgium? - gert_broekaert - 20.09.2016

hallo,
ik ben nieuw op dit forum maar rij sinds begin mei met eens st2 (woon-werk 60km per dag)
ik heb deze week gemaild naar de div om te informeren wanneer de kleine platen beschikbaar zijn.
vandaag antwoord gekregen dat de platen vanaf 01/10/2016 leverbaar zijn.


ST2 riders in Belgium? - Raf_Van_Avondt - 20.09.2016

gert_broekaert: schrieb:hallo,
ik ben nieuw op dit forum maar rij sinds begin mei met eens st2 (woon-werk 60km per dag)
ik heb deze week gemaild naar de div om te informeren wanneer de kleine platen beschikbaar zijn.
vandaag antwoord gekregen dat de platen vanaf 01/10/2016 leverbaar zijn.

En hoe moet je dit aanvragen?

@Berlin:

Bij mij is er ook gekraak, afkomstig van de zadelpen in de zadelbuis. Heb al eens gekraak gehad aan de trapas, had vlug door dat dit afkomstig was van een defecte kogellager. Deze is dan ook onder garantie vervangen.

Binnenkort kunnen we onze Stromer afschrijven via de belastingen, plus dan nog eens de fietsvergoeding. Ze beginnen het door te hebben in Brussel dat dit enkel een win-win situatie is. Zeker ivm de gezondheid van de fietser, als ik zie hoe mijne "goeie" cholesterol ge-evolueerd is sinds ik beginnen pendelen ben met de Stromer....


ST2 riders in Belgium? - Bram_Rotthier - 21.09.2016

Raf_Van_Avondt: schrieb:En hoe moet je dit aanvragen?

Vorige week heb ik de volgende info gekregen van het DIV:

- Als je fiets reeds ingeschreven is als bromfiets klasse A of B: Een formulier "aanvraag tot inschrijving" invullen, ondertekenen en je vorige kentekenbewijs meesturen
De aanvraag tot inschrijving is op deze website te vinden.

- Als je fiets nog niet ingeschreven is, zal je ook je COC mee moeten bezorgen (en de nodige stempels op de aanvraag tot inschrijving kunnen voorleggen)...

Belangrijk is dat je op de aanvraag tot inschrijving aangeeft dat het de (her)inschrijving van een speed-pedelec betreft èn dat het een speed-pedelec is die ook kan rijden zonder trappen. (dit is belangrijk voor de verzekering...)

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd (dit zal pas mogelijk zijn vanaf 1 oktober), dus hou me zeker op de hoogte Smile


ST2 riders in Belgium? - wegpiraat - 21.09.2016

IK ga mijn fietske niet inschrijven je ga er op termijn alleen maar slecht mee varen in de toekomst misschien verkeersbelasting en zo toch zeker nu dat het populair begint te worden ,flitsboetes,......
Je mag niet meer op jaagpaden en de meeste fietspaden ook niet.
En een fiets vergoeding van je weggever mag je ook vergeten want is bromfiets klasse B en de belasting aftrek van 0.2E/km de km probeer dat maar eens te verantwoorden met een bromfiets klasse B.
De klever op de achternaaf van 500W heb ik al verwijderd ook de voorziening voor de nummerplaat verwijderd en mijn dealer heeft er voorgezorgd dat mijn voorverlichting kan uitzetten met de lichtschakelaar rij met een st2 normaal brand verlichting in het frame altijd.
Met een racefiets mag je wel 40km/u rijden zonder nummerplaat en ook op de jaagpaden.
Ga proberen via mij app iets te doen.
Trouwens hoe gaan ze dat testen +250w en 45km/u.
Stromer heeft ook fietsen van 25km/u en 33km/u.