stromerforum.ch
ST2 riders in Belgium? - Druckversion

+- stromerforum.ch (https://www.stromerforum.ch)
+-- Forum: +STROMER- (https://www.stromerforum.ch/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Allgemein (https://www.stromerforum.ch/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Thema: ST2 riders in Belgium? (/showthread.php?tid=68)



ST2 riders in Belgium? - krisvd - 05.11.2016

Ja jongens België ten top zekerst. Mijn werkgever is ook gestopt met de fietsvegoeding voor snelle e-bikes. Zonet nog eens gekeken naar mijn fietsroute en wat blijkt ik ga een andere route mogen uitstippelen. Mijn blauwe batterij gaat niet zwaar genoeg zijn. Tenzij onze regering vlug deze gebreken recht zet.

Bepaalde zaken zijn mij nog niet echt duidelijk. Volgens hetgeen ik vernomen heb komt er dus een categorie bij namelijk P maar toch vallen onze fietsen in de categorie B dus als de categorie B verboden is geldt dit dan automatisch voor de categorie P.
Ik heb vorige maand mijn roos formulier maar mijn plaat is nog niet toegekomen. Papier was zelfs nog een keer teruggekomen omdat de fiets eerst door de handelaar pre geregistreerd moet worden. Dus nog ff wachten.


ST2 riders in Belgium? - Jef_Fonsson - 05.11.2016

Wauw, het wordt er precies met de dag ingewikkelder op in plaats van eenvoudiger. Ook op mijn COC staat bij 0.4.1 'vehicle category' A. Wil dit dan zeggen dat de fiets automatisch wordt ingeschreven als bromfiets/pedelec klasse A? De maximum snelheid op het COC geeft immers ook maar 20 km/u aan. Daar zou ik alvast heel blij mee zijn.

Zijn er forumleden met een ST2 of ST2S waar de voertuigcategorie dan B bedraagt op het COC of de maximale snelheid hoger wordt aangegeven?

Het goedkeuringsnummer op mijn COC is gedateerd op 14 augustus 2015. Ik neem aan dat elke ST2 hetzelfde COC heeft.

@Kris Ga je je route aanpassen omdat je niet meer langs het jaagpad wil rijden?

@ Streumer Mijn opmerking over je demonteerbare nummerplaat was natuurlijk een grap. Zelf ga ik mijn nummerplaat niet bevestigen, denk ik. Wanneer ik dan ooit gecontroleerd wordt zeg ik wel dat ik nog geen gepaste houder heb gevonden. Wanneer je je aanhangwagen gebruikt hang je de plaat misschien daar op - knipoog?

@ Wegpiraat Voor zelfbouwers heb ik zelf ook heel veel respect. Als je ziet wat daar mogelijk is, moet je voor het bedrag van een Stromer al iets mooi kunnen bouwen. En als je ziet dat sommigen daar voor de helft van het geld vlotjes 60 km/u mee kunnen rijden ben ik toch wel jaloers. (Wel hopen dat je nooit in fout zult zijn bij een ongeval.) Maar dan moet ik ook Berlin bijtreden. Qua design ga je de Stromer nooit kunnen evenaren. Het zou al handig zijn moest iemand de software kunnen kraken om de snelheid te kunnen 'tweaken'.

Groeten, fijn weekend!


ST2 riders in Belgium? - krisvd - 05.11.2016

@Jef Er zijn bepaalde stukken waar ik met de fiets als bromfiets categorie B gewoon niet meer mag rijden. Het ringfietspad in Borgerhout, een enkelrichtingstraat in Lier en ook een stukje jaagpad. Normaal zou ik zeggen het kan mij niet schelen maar wat als je daar een ongeval voor hebt?


ST2 riders in Belgium? - Streumer - 06.11.2016

krisvd: schrieb:@Jef Er zijn bepaalde stukken waar ik met de fiets als bromfiets categorie B gewoon niet meer mag rijden. Het ringfietspad in Borgerhout, een enkelrichtingstraat in Lier en ook een stukje jaagpad. Normaal zou ik zeggen het kan mij niet schelen maar wat als je daar een ongeval voor hebt?
Wees nog blij , ik mag de gehele stad niet meer in gezien verkeersvrij? Wat als ik mijn ondersteuning afzet ben ik dan een normale fiets? De wetgever weet niet waarover hij praat, kent de praktijk niet en op de meeting met Bram zei de man van de FOD beter een slechte wet die we later aanpassen dan geen wet, maar mijn stelling is right from the first time.


ST2 riders in Belgium? - Jef_Fonsson - 06.11.2016

@ Kris

Dat is een goede vraag, van het ongeval. Hoewel het absoluut niet wilt zeggen dat wanneer je ergens rijdt waar je normaal niet mag rijden, je automatisch in fout bent, of problemen krijgt met de verzekering. Maar veel rechtspraak om uit te putten zal daarover nog niet zijn.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je ver moest rijden, maar enkel over jaagpaden. Dat de capaciteit van je batterij nu niet meer toereikend is, is wel heel zuur...

Zelf woon ik ook in een stad met heel veel straten met beperkt eenrichtingsverkeer. Hopelijk gaan ze deze gaten zo snel mogelijk dichtrijden en de speed pedelec - desnoods met snelheidsbeperking - toch toelaten in beide richtingen. Voorlopig kijk ik er nog niet naar en blijf ik mezelf beschouwen als een fietser. Op mijn twee maanden geleden gestelde vraag aan de stadsdiensten is het antwoord nog onderweg.

Volgens mijn verzekeringsagent is het niet monteren van de nummerplaat alvast geen probleem om verzekerd te zijn bij een ongeval.

@ Streumer Dat is ook een goede vraag. Wat als de ondersteuning uit staat? Ik ben benieuwd wanneer de eerste speed pedelec wordt geverbaliseerd...


ST2 riders in Belgium? - Bram_Rotthier - 07.11.2016

krisvd: schrieb:@Jef Er zijn bepaalde stukken waar ik met de fiets als bromfiets categorie B gewoon niet meer mag rijden. Het ringfietspad in Borgerhout, een enkelrichtingstraat in Lier en ook een stukje jaagpad. Normaal zou ik zeggen het kan mij niet schelen maar wat als je daar een ongeval voor hebt?

Als je er niet met een bromfietsklasse B mag rijden, mag je er vaak wel met de Stromer rijden, aangezien je bromfietsklasse P bent.
Hangt af van de bordjes, als er "B verboden hangt" mag je er rijden als er hangt "Bromfietsen verboden, uitgezonderd A", mag je er helaas niet rijden...

Ik rijd zelf ook op plaatsen waar er nog geen "uitgezonderd P" toegevoegd is, maar je hebt inderdaad een probleem als je dan iets tegenkomt...
Het grappige is dat ik op dat "illegale stuk" meer speed-pedelecs dan gewone fietsen tegenkom.


ST2 riders in Belgium? - Edwin1974 - 07.11.2016

Bram_Rotthier: schrieb:[QUOTE=krisvd:]

Ik rijd zelf ook op plaatsen waar er nog geen "uitgezonderd P" toegevoegd is, maar je hebt inderdaad een probleem als je dan iets tegenkomt...
Het grappige is dat ik op dat "illegale stuk" meer speed-pedelecs dan gewone fietsen tegenkom.

Ik denk dat schuld bij een ongeval nog altijd los staat van er al dan niet mogen rijden. Ik geef effe concreet voorbeeld als ik morgen met mijn auto fout geparkeerd sta en er rijdt iemand frontaal op dan riskeer ik een boete maar ben niet in fout lijkt me.


ST2 riders in Belgium? - Be_fast - 10.11.2016

(zonder gebruik te maken van de pedalen) ?

De lokale politie Mechelen-Willebroek heeft dinsdag een 17-jarige bestuurder tegengehouden die zonder helm op een ‘speed pedelec’ voorbij reed.
De 17-jarige trok de aandacht van de agenten omdat hij met het voertuig reed zonder gebruik te maken van de pedalen aan een snelheid van 45 km/u. Het ging om een speed pedelec, een elektrische fiets waarvan de trapondersteuning uitvalt bij 45 km/u waardoor het in de wegcode omschreven staat als bromfiets klasse P.

Het voertuig was niet verzekerd en niet voorzien van een kentekenplaat wat verplicht is. De bestuurder droeg ook geen helm en had geen rijbewijs (minimum van de categorie AM). De speed pedelec werd daarom in beslag genomen tot de jonge bestuurder een geldig verzekeringsbewijs kan voorleggen.


ST2 riders in Belgium? - bartbusje - 10.11.2016

Beste forumlezers
Ook ik ben een fietser die dagelijks 60 km (heen en terug) fietst van regio Leuven naar Brussel. Ik heb dit steeds zonder elektrische hulp gedaan maar ben nu ook aan het uitkijken om een elektrische fiets aan te schaffen. In mijn zoektocht ben ik ook op dit forum terechtgekomen. Uiteraard wil ik graag een speed pedelec maar de huidige wetgeving doet me twijfelen. Zeker het feit dat ik misschien geen fietsvergoeding ga krijgen, stoort me enorm. Ik las op dit forum dat ik niet de enige ben... Ik kroop daarom in mijn pen en stelde aan Jef v/d Bergh (is het parlementslid die pleit voor de fietsvergoeding) de vraag hoe het nu zit met zijn voorstel om ook aan snelle ebikers een fietsvergoeding toe te kennen. Voor de geïnteresseerden plaats ik hieronder het gekregen antwoord:

Beste,

Hartelijk bedankt voor uw bericht! Ons wetsvoorstel verloopt volgens het normale traject en dient nu besproken te worden. We hopen hiervoor snel een meerderheid in het parlement te vinden, maar dit vraagt tijd.

Ondertussen proberen we ook de bevoegde minister Van Overtveldt te overtuigen om initiatief te nemen (dan zou het sneller meegenomen kunnen worden). We zullen de minister hierover dan ook een parlementaire vraag stellen in het parlement.

Wij houden u verder op de hoogte.

Met vriendelijke groeten,
Namens Jef Van den Bergh,




Vandaag kreeg ik weer een bericht:




Beste,

Gisteren bevroeg Jef Van den Bergh minister Van Overtveldt over de fietsvergoeding voor speed pedelecs. De minister antwoordde dat de kabinetten Mobiliteit, Financiën en Sociale Zekerheid dit aan het bekijken zijn, maar van een concrete timing is er geen sprake. We drongen aan op haast. Meer informatie kan u hieronder lezen.

Vandaag wordt ons wetsvoorstel rond fietsvergoeding voor speed pedelecs in overweging genomen in het parlement. U kan het wetsvoorstel en de stand van zaken hier terugvinden:
http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cfm?section=flwb&language=nl&cfm=/site/wwwcfm/flwb/flwbn.cfm?dossierID=2129&legislat=54&inst=K

Hieronder nog het BELGA bericht:
[I]BRUSSEL 09/11 17:40 (BELGA) 
De regering onderzoekt hoe werknemers die gaan werken met een speed pedelec - elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur halen - toch een fietsvergoeding kunnen krijgen. Dat heeft minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) woensdag in de Kamer aangekondigd op een vraag van Jef Van den Bergh (CD&V). Die drong aan op spoed.



De fietsvergoeding is een vergoeding voor de werknemer per gefietste kilometer, die tot 0,22 euro per kilometer vrijgesteld is van inkomstenbelasting en sociale zekerheidsbijdragen. Het was echter onduidelijk of de snelle elektrische fietsen ook onder de regels met betrekking tot de fietsvergoeding valt. Er is immers geen eenduidige definitie van het begrip "fiets". Daardoor betaalden sommige werkgevers een vergoeding en andere niet. Sinds oktober gelden de speed pedelecs echter niet meer als fiets, legt Van den Bergh uit. Het Kamerlid stoomde een wetsvoorstel klaar dat gebruikers van speed pedelecs ondubbelzinnig een fietsvergoeding gunt. Het blijven voor de CD&V'er immers in de eerste plaats fietsen en die zijn een belangrijke troef in de strijd tegen files. "We moeten het gebruik van de fiets, van alle fietsen en dus ook van de elektrische fiets, stimuleren. De fietsvergoeding is zo'n instrument om werknemers op de fiets te krijgen", luidt het. De Kamer neemt zijn wetsvoorstel donderdag overigens in overweging.



Minister Van Overtveldt kondigde woensdag in de bevoegde Kamercommissie aan dat de kabinetten Mobiliteit, Financiën en Sociale Zekerheid bekijken hoe ze de gebruikers van speed pedelecs ook een fiscaal aftrekbare fietsvergoeding (tot maximaal 22 eurocent per kilometer) kunnen toekennen. Een concrete timing kon de minister niet kwijt. Van den Bergh hoopt dat een regeling snel het levenslicht kan zien. "Velen kregen tot en met september een kilometervergoeding. Dat die sindsdien is weggevallen, is een streep door hun rekening", aldus Van den Bergh.

Met vriendelijke groeten,

Namens Jef Van den Bergh







ST2 riders in Belgium? - Yoeri40 - 11.11.2016

Hopelijk komt er snel schot in de zaak. Alsof er nog geen onduidelijkheid genoeg bestaat omtrent het inschrijven, verzekeren en gebruik van de fiets lappen ze deze maatregel er ook nog bovenop. Van incompetentie gesproken. Sommige stromers zijn ingeschreven als Bromfiets klasse B, weer anderen als bromfiets klasse a, dan zijn er nog Bromfiets B/pedelec en bromfiets klasse A/ pedelec en zelfs bromfiets klasse P terwijl het allemaal over dezelfde fietsen gaat. Begrijpen wie begrijpen kan. Tenslotte om iets af te pakken zijn ze snel maar om iets toe te kennen hola zeker.
Alle maatregelen zijn genomen om het fietsen te ontmoedigen het fille probleem te vergroten. Je krijgt immers veel meer premies en voordelen als je een Tesla S koopt ipv een speedpedelec.
Hopelijk zullen de volgende verkiezingen ook voor verrassingen zorgen zoals die in the USA.