stromerforum.ch
ST2 riders in Belgium? - Druckversion

+- stromerforum.ch (https://www.stromerforum.ch)
+-- Forum: +STROMER- (https://www.stromerforum.ch/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Allgemein (https://www.stromerforum.ch/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Thema: ST2 riders in Belgium? (/showthread.php?tid=68)



ST2 riders in Belgium? - Raf_Van_Avondt - 18.01.2017

@Berlin:

Ja, met de nummerplaat erop rijdt hij zoveel beter.... :chgrin: :chgrin:

Batterij doet het nog perfect ondanks de koude temperaturen en 18.500km. Ik zou eens willen weten wat er op de 2dehands-markt nog voor gegeven wordt. Hij wordt 2 jaar dus geen garantie meer, dus vanaf nu eventuele herstellingen zelf betalen.
Tot op heden geen echte problemen gehad....
Ik neem het in overweging om een nieuwe aan te schaffen als ik voor deze een goede prijs krijg.


ST2 riders in Belgium? - Berlin - 20.01.2017

Raf_Van_Avondt: schrieb:@Berlin:

Ja, met de nummerplaat erop rijdt hij zoveel beter.... :chgrin: :chgrin:

Batterij doet het nog perfect ondanks de koude temperaturen en 18.500km. Ik zou eens willen weten wat er op de 2dehands-markt nog voor gegeven wordt. Hij wordt 2 jaar dus geen garantie meer, dus vanaf nu eventuele herstellingen zelf betalen.
Tot op heden geen echte problemen gehad....
Ik neem het in overweging om een nieuwe aan te schaffen als ik voor deze een goede prijs krijg.

@Raf
Ik heb er ook al eens aan gedacht.
Op 2de handsites gekeken, en doorgans wordt voor een ST2 een goede prijs betaald.
Soms zie je belachelijk hoge vraagprijzen (maar je moet menselijk zijn hé - fietsvergoeding heeft al wel iets opgebracht - hoop ik toch)

Wanneer doe je de beste zaak? Om de ± 2 jaar verkopen...
Veel hangt volgens mij - zoals jij ook aangeeft, af van de batterij. En zolang de batterij goed is, waarom deze fantastische fiets wegdoen?
Om een andere / hetzelfde te kopen... hé.
Mocht stromer nu met een splinter nieuwe fiets komen, lichter in gewicht, nog grotere batterij, ja dan kan ik dit overwegen, maar bv een ST2s ... zeer mooi, maar veel te duur. Een ST2 is evengoed en kan evenveel, alléén geen elektronische schifters & ok een headlight! ... maar beter fietsen??? soit - prestige zekers Big Grin

Btw; hoe doe jij dit toch 'jij beast' 18500km!!!
Momenteel 15000km ppfff - mijn tong uit de mond lol.

Toch wel opmerkelijk dat er hier en daar nog zaken zijn zoals balhoofd, lager wiel en andere kinderfoutje... let op zeer tevrede van fiets. Vorige maand voor het eerst rempats vervangen,niet slecht hé.

Er schiet mij nog iets te binnen -Betreft verkopen van fiets...
Uiteindelijk, zoveel ziet zo'n ding toch niet af!
Motor heeft omzeggens maar.... 300uur gedraaid en de rest van de mecanik... het is maar een fietske - en eentje die vrij solide is

See you

Iemand al iets meer over rechttreking fietsvergoeding speedbike vs e-bike


ST2 riders in Belgium? - bartbusje - 21.01.2017

Sinds ik via mail de vraag stelde i.v.m fietsvergoeding voor speed pedelecs krijg ik regelmatig een "update" van de stand van zaken. Zo ook verleden donderdag:

Jef Van den Bergh heeft een nieuwe vraag ingediend bij minister Van Overtveldt omtrent de fietsvergoeding voor speed pedelecs. We willen graag een stand van zaken van de minister. In bijlage kan u de vraag nalezen. Zodra wij een antwoord van de minister ontvangen, zullen wij u dit bezorgen.



Ter info: we hebben minister Peeters zopas bevraagd omtrent een verzekeringskwestie in verband met het bekende ‘garageknopje’ aanwezig op heel wat elektrische fietsen. De minister schepte duidelijkheid: eigenaars van elektrische fietsen met zo’n knopje zijn niet verplicht een verzekering aan te gaan. Let op, eigenaars van fietsen waarbij de motor autonoom kan werken zonder trappen, moeten wel een verzekering aangaan. Dit geldt ook niet voor een launchknopje, waarmee je de fiets kan opstarten tot pakweg 18 of 25 km/u zonder dat je moet trappen. Lees hier meer: http://www.jefvandenbergh.be/nl/geen-verzekering-verplicht-voor-elektrische-fietsen-met-garageknopje



Met vriendelijke groeten,

Namens Jef Van den Bergh


Hieronder de bijlage die bij de mail zat:


MONDELINGE VRAAG AAN DE HEER JOHAN VAN OVERTVELDT,
MINISTER VAN FINANCIËN

Betreft: fietsvergoeding speed pedelec


Aangezien speed pedelecs, elektrische fietsen met trapondersteuning tot 45 km/uur, een positieve invloed hebben op de files en de luchtkwaliteit is het aangewezen dat er ook voor deze elektrische fietsen een fietsvergoeding overeenkomstig artikel 38, § 1, eerste lid, 14°, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 (WIB 92) toegekend kan worden. Aangezien het KB van 21 juli 2016 stelt dat speed pedelecs een aparte categorie van bromfietsen zijn, wordt de fietsvergoeding voor speed pedelecs in de huidige stand van de wetgeving niet vrijgesteld en krijgen heel wat werknemers met dergelijke elektrische fiets geen fietsvergoeding meer.

Op mijn vorige vraag (nr. 14106) hierover antwoordde de minister dat een eventuele aanpassing van de fiscale wetgeving hem zinvol lijkt om te bekijken en dat dit ook effectief onderzocht wordt in samenspraak met de bevoegde collega’s van Mobiliteit en Sociale Zaken.

Daarom volgende vragen aan de minister:
- Wat is de stand van zaken van het onderzoek naar een fietsvergoeding voor speed pedelecs? Zijn de kabinetten reeds samengekomen om dit te bekijken?
o Zo ja, wat werd hier besproken? Welke stappen zullen er ondernomen worden en volgens welke timing zal dit verlopen?
o Zo nee, wanneer zullen de kabinetten samenkomen? Wat is de timing?

Alvast bedankt voor uw antwoord.


19 januari 2017
Jef Van den Bergh




ST2 riders in Belgium? - bartbusje - 21.01.2017

Vraagje aan de ST1 rijders:

-Hoe doet de batterij het bij deze koude temperaturen? Haal je 40 km met een volle accu?

Bedankt,
Bart


ST2 riders in Belgium? - Marc_Belgium - 23.01.2017

Mensen,
Ik verkoop mijn ST2 vanwege aanhoudende gezondheidsproblemen.Zonder in detail te gaan betreft het verschillende nekoperaties.
Ik had hem vanwege woon/werk verkeer aangekocht
2 jaar oud en maar 1 keer mee gereden voor de operatie.
Staan geen 50 km op de teller en is dus nog niet gebruikt,uiteraard ook geen beschadigingen en met 2de lader om op 't werk op te laden.Batterij "Gold" 814 W
Alles uiteraard na te zien en te controleren door middel van de software en aangekocht bij Velodome Antwerpen
Kleur wit en 20 inch herenmodel

Indien er iemand interesse moest hebben reageer gerust
Wou eerst hier is rondvragen want indien ik naar fietswinkel ga heb ik minder en betaalt de klant daar meer dan bij mij
Fietswinkel werkt uiteraard ook niet gratis wat normaal is.

Groetjes Marc
Marc.hellebaut@telenet.be


ST2 riders in Belgium? - antler - 23.01.2017

bartbusje: schrieb:Sinds ik via mail de vraag stelde i.v.m fietsvergoeding voor speed pedelecs krijg ik regelmatig een "update" van de stand van zaken. Zo ook verleden donderdag:

Jef Van den Bergh heeft een nieuwe vraag ingediend bij minister Van Overtveldt omtrent de fietsvergoeding voor speed pedelecs. We willen graag een stand van zaken van de minister. In bijlage kan u de vraag nalezen. Zodra wij een antwoord van de minister ontvangen, zullen wij u dit bezorgen.



Ter info: we hebben minister Peeters zopas bevraagd omtrent een verzekeringskwestie in verband met het bekende ‘garageknopje’ aanwezig op heel wat elektrische fietsen. De minister schepte duidelijkheid: eigenaars van elektrische fietsen met zo’n knopje zijn niet verplicht een verzekering aan te gaan. Let op, eigenaars van fietsen waarbij de motor autonoom kan werken zonder trappen, moeten wel een verzekering aangaan. Dit geldt ook niet voor een launchknopje, waarmee je de fiets kan opstarten tot pakweg 18 of 25 km/u zonder dat je moet trappen. Lees hier meer: http://www.jefvandenbergh.be/nl/geen-verzekering-verplicht-voor-elektrische-fietsen-met-garageknopje



Met vriendelijke groeten,

Namens Jef Van den Bergh


Hieronder de bijlage die bij de mail zat:


MONDELINGE VRAAG AAN DE HEER JOHAN VAN OVERTVELDT,
MINISTER VAN FINANCIËN

Betreft: fietsvergoeding speed pedelec


Aangezien speed pedelecs, elektrische fietsen met trapondersteuning tot 45 km/uur, een positieve invloed hebben op de files en de luchtkwaliteit is het aangewezen dat er ook voor deze elektrische fietsen een fietsvergoeding overeenkomstig artikel 38, § 1, eerste lid, 14°, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 (WIB 92) toegekend kan worden. Aangezien het KB van 21 juli 2016 stelt dat speed pedelecs een aparte categorie van bromfietsen zijn, wordt de fietsvergoeding voor speed pedelecs in de huidige stand van de wetgeving niet vrijgesteld en krijgen heel wat werknemers met dergelijke elektrische fiets geen fietsvergoeding meer.

Op mijn vorige vraag (nr. 14106) hierover antwoordde de minister dat een eventuele aanpassing van de fiscale wetgeving hem zinvol lijkt om te bekijken en dat dit ook effectief onderzocht wordt in samenspraak met de bevoegde collega’s van Mobiliteit en Sociale Zaken.

Daarom volgende vragen aan de minister:
- Wat is de stand van zaken van het onderzoek naar een fietsvergoeding voor speed pedelecs? Zijn de kabinetten reeds samengekomen om dit te bekijken?
o Zo ja, wat werd hier besproken? Welke stappen zullen er ondernomen worden en volgens welke timing zal dit verlopen?
o Zo nee, wanneer zullen de kabinetten samenkomen? Wat is de timing?

Alvast bedankt voor uw antwoord.


19 januari 2017
Jef Van den Bergh


Wat de wetgeving betreft heb ik ook nog een leuk verhaal:
Ik heb mijn ST2 2jaar geleden in het kader van het mobiliteitsluik van het'flex income plan' van mijn werkgever in leasing. door jaarlijks zo'n 2000 Euro bruto eindejaarspremie in te leveren kon ik de leasing financieren.
Doordat de speedpedelec toen nog als fiets beschouwd werd was de leaseprijs vrij van bedrijfsvoorheffing.

Enkele weken terug kreeg ik echter het deksel op de neus. een mailtje van de HR afdeling kondigde aan dat ik voortaan 190.60€ voordeel alle aard per maand aangerekend zou krijgen aangezien mijn ST2 nu officieel een bromfiets is en de volledig leaseprijs dus als voordeel moet verrekend worden. Ter vergelijking, voor een Audi A4 van 30.000€ met tankkaart rekenen ze je 174€ voordeel alle aard aan.

Alle praatjes over 20.000- tot 100.000 auto's minder op de Antwerpse ring worden wel erg ongeloofwaardig als je snelle fietsen als bedrijfsvoertuig op zo'n manier fiscaal afstraft.
Dat degene die klaagt over "wereldvreemde rechters" maar eerst eens iets doet aan zijn "wereldvreemde wetgevers".
In mei krijg ik de kans om mijn leasecontract stop te zetten, ik hoop dat er tegen dan iets wijzigt, anders is het binnenkort weer iedere dag drie kwartier met de auto van sint-Job naar Antwerpen-centrum ipv een half uurke op de stromer... Sad
Ik hoop dat Jef van den Berg eer wat vaart in krijgt....


ST2 riders in Belgium? - Raf_Van_Avondt - 23.01.2017

antler: schrieb:
bartbusje: schrieb:Sinds ik via mail de vraag stelde i.v.m fietsvergoeding voor speed pedelecs krijg ik regelmatig een "update" van de stand van zaken. Zo ook verleden donderdag:

Jef Van den Bergh heeft een nieuwe vraag ingediend bij minister Van Overtveldt omtrent de fietsvergoeding voor speed pedelecs. We willen graag een stand van zaken van de minister. In bijlage kan u de vraag nalezen. Zodra wij een antwoord van de minister ontvangen, zullen wij u dit bezorgen.



Ter info: we hebben minister Peeters zopas bevraagd omtrent een verzekeringskwestie in verband met het bekende ‘garageknopje’ aanwezig op heel wat elektrische fietsen. De minister schepte duidelijkheid: eigenaars van elektrische fietsen met zo’n knopje zijn niet verplicht een verzekering aan te gaan. Let op, eigenaars van fietsen waarbij de motor autonoom kan werken zonder trappen, moeten wel een verzekering aangaan. Dit geldt ook niet voor een launchknopje, waarmee je de fiets kan opstarten tot pakweg 18 of 25 km/u zonder dat je moet trappen. Lees hier meer: http://www.jefvandenbergh.be/nl/geen-verzekering-verplicht-voor-elektrische-fietsen-met-garageknopje



Met vriendelijke groeten,

Namens Jef Van den Bergh


Hieronder de bijlage die bij de mail zat:


MONDELINGE VRAAG AAN DE HEER JOHAN VAN OVERTVELDT,
MINISTER VAN FINANCIËN

Betreft: fietsvergoeding speed pedelec


Aangezien speed pedelecs, elektrische fietsen met trapondersteuning tot 45 km/uur, een positieve invloed hebben op de files en de luchtkwaliteit is het aangewezen dat er ook voor deze elektrische fietsen een fietsvergoeding overeenkomstig artikel 38, § 1, eerste lid, 14°, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 (WIB 92) toegekend kan worden. Aangezien het KB van 21 juli 2016 stelt dat speed pedelecs een aparte categorie van bromfietsen zijn, wordt de fietsvergoeding voor speed pedelecs in de huidige stand van de wetgeving niet vrijgesteld en krijgen heel wat werknemers met dergelijke elektrische fiets geen fietsvergoeding meer.

Op mijn vorige vraag (nr. 14106) hierover antwoordde de minister dat een eventuele aanpassing van de fiscale wetgeving hem zinvol lijkt om te bekijken en dat dit ook effectief onderzocht wordt in samenspraak met de bevoegde collega’s van Mobiliteit en Sociale Zaken.

Daarom volgende vragen aan de minister:
- Wat is de stand van zaken van het onderzoek naar een fietsvergoeding voor speed pedelecs? Zijn de kabinetten reeds samengekomen om dit te bekijken?
o Zo ja, wat werd hier besproken? Welke stappen zullen er ondernomen worden en volgens welke timing zal dit verlopen?
o Zo nee, wanneer zullen de kabinetten samenkomen? Wat is de timing?

Alvast bedankt voor uw antwoord.


19 januari 2017
Jef Van den Bergh


Wat de wetgeving betreft heb ik ook nog een leuk verhaal:
Ik heb mijn ST2 2jaar geleden in het kader van het mobiliteitsluik van het'flex income plan' van mijn werkgever in leasing. door jaarlijks zo'n 2000 Euro bruto eindejaarspremie in te leveren kon ik de leasing financieren.
Doordat de speedpedelec toen nog als fiets beschouwd werd was de leaseprijs vrij van bedrijfsvoorheffing.

Enkele weken terug kreeg ik echter het deksel op de neus. een mailtje van de HR afdeling kondigde aan dat ik voortaan 190.60€ voordeel alle aard per maand aangerekend zou krijgen aangezien mijn ST2 nu officieel een bromfiets is en de volledig leaseprijs dus als voordeel moet verrekend worden. Ter vergelijking, voor een Audi A4 van 30.000€ met tankkaart rekenen ze je 174€ voordeel alle aard aan.

Alle praatjes over 20.000- tot 100.000 auto's minder op de Antwerpse ring worden wel erg ongeloofwaardig als je snelle fietsen als bedrijfsvoertuig op zo'n manier fiscaal afstraft.
Dat degene die klaagt over "wereldvreemde rechters" maar eerst eens iets doet aan zijn "wereldvreemde wetgevers".
In mei krijg ik de kans om mijn leasecontract stop te zetten, ik hoop dat er tegen dan iets wijzigt, anders is het binnenkort weer iedere dag drie kwartier met de auto van sint-Job naar Antwerpen-centrum ipv een half uurke op de stromer... Sad
Ik hoop dat Jef van den Berg eer wat vaart in krijgt....

Stuur dit naar het kabinet van de minister van mobiliteit.
Dit is weeral een schoolvoorbeeld dat er wetten bestaan zonder dat men echt weet welke impact dit heeft.


ST2 riders in Belgium? - antler - 24.01.2017

Ik heb de persverantwoordelijke bij ons op het werk aangesproken over de op zijn zachtst gezegd vreemde fiscale behandeling van de snelle eBike. die zag er wel brood in om een persbericht te verspreiden.(ik werk bij een sociaal secretariaat dus het zit dicht bij onzen business :-))

Nu maar hopen dat het effectief opgepikt wordt in de media.

In Nederland heeft al iets gelijkaardigs in de Volkskrant gestaan, daar hebben ze van hetzelfde laken een broek en betaal je voor een snelle ebike van 4.500 euro vier keer meer 'bijtelling' dan voor een elektrische wagen van 40.000€ .


ST2 riders in Belgium? - Berlin - 25.01.2017

@Bartbuis thx
Fijn ons op de hoogte te houden.
Batterij en koude temperatuur een gekend fenomeen (helaas)

Aan de reakties te zien nog veel werk aan de winkel.
Mobiliteit... wat een ondoordachte lege doos.
Fiets 'O'-strades, groen, fietsbeleid, blablabla.

Maar niet boven het maaiveld komen graag (lees; niet te snel fietsen & zekers geen geld komen vragen LOL)

Goed, dagen beginnen te lengen, nu het weer nog.
Vraagje - (zeer klein detailke) daar waar mijn kabels in het frame gaan zitten afdekkapjes, deze beginnen los te komen...
Een probleem voor batterij en elektronica?
(minor problem)

Grtz


ST2 riders in Belgium? - bartbusje - 29.01.2017

Ik ben gisteren gaan proefrijden met de ST1 en ST2. Wat me opviel bij de ST1 was het rijgedrag. Ik reed precies met een boot Wink De fiets hield erg veel in en gaf dan weer het volle pond. Merkwaardig in iedere geval en volgens mij niet normaal. De verkoper vertelde me dat dit toch normaal is en dat je dat moet gewoon worden... Kunnen de ST1 rijders op dit forum me dit bevestigen?
De ST2 had dit duidelijk minder.
Alvast bedankt!
Bart