stromerforum.ch
ST2 riders in Belgium? - Druckversion

+- stromerforum.ch (https://www.stromerforum.ch)
+-- Forum: +STROMER- (https://www.stromerforum.ch/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Allgemein (https://www.stromerforum.ch/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Thema: ST2 riders in Belgium? (/showthread.php?tid=68)



ST2 riders in Belgium? - johnyM - 05.02.2017

Leuke discussie in het parlement:

Samengevoegde vragen van
- de heer Jef Van den Bergh aan de minister van Financiën, belast met Bestrijding van de fiscale fraude, over "de fietsvergoeding voor speed pedelecs" (nr. 16002)
- de heer Emmanuel Burton aan de minister van Financiën, belast met Bestrijding van de fiscale fraude, over "fiscale voordelen voor elektrische fietsen" (nr. 16076)

12.01 Jef Van den Bergh (CD&V): Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, wij hebben het hierover reeds eerder gehad, in november als ik mij niet vergis. De fiscale regeling omtrent de aftrekbaarheid van de fietsvergoeding voor de gebruikers van een speed pedelec is sinds 1 oktober heel duidelijk, in die zin dat zij niet meer worden beschouwd als fietsers. Een fietsvergoeding met fiscale aftrek is dus niet meer mogelijk, evenals de fiscale aftrek voor bedrijfsfietsen/speed pedelecs.

Mijnheer de minister, u antwoordde in november dat er een werkgroep zal worden opgericht en dat er naar een oplossing zal gezocht worden. Wat is de stand van zaken?

12.02 Emmanuel Burton (MR): Monsieur le ministre, comme mon collègue Van den Bergh vient de le dire, la question est assez simple. Les Speed-Pedelecs sont toujours considérés comme des vélomoteurs, ils ne sont donc pas taxés de la même façon que les autres moyens de locomotion. Je veux parler des avantages fiscaux. Les Speed-Pedelecs étant classés dans la catégorie des vélomoteurs, leurs utilisateurs ne peuvent bénéficier d'une série d'avantages fiscaux tels que ceux octroyés aux cyclistes, ni de ceux liés à l'achat de motocyclettes électriques. Il en va ainsi de l'exonération à concurrence de 22 cents le km de l'indemnité vélo octroyée par un employeur aux membres de son personnel, de l'exonération de l'avantage résultant de la mise à disposition d'une bicyclette et d'accessoires, y compris les frais d'entretien et de garage, et de la réduction d'impôt accordée sous certaines condition à l'achat d'une nouvelle motocyclette, d'un tricycle ou d'un quadricycle à moteur électrique.

Dans ce cas-là, monsieur le ministre, quelles mesures fiscales envisagez-vous de prendre dans le but d'encourager l'utilisation de ces Speed-Pedelecs?

12.03 Minister Johan Van Overtveldt: Mijnheer de voorzitter, het is inderdaad zo — de heer Van den Bergh heeft erop gealludeerd — dat ik aan mijn administratie heb gevraagd om na te gaan hoe, fiscaal gezien, de vork in de steel zit of kan worden gestoken. Tijdens dat onderzoek is ook gebleken dat wij daarbij uiteraard de collega bevoegd voor Mobiliteit moesten betrekken. Dat onderzoek is ondertussen aan de gang, maar er zijn nog geen concrete resultaten. Het is wel mijn bedoeling om in overleg met de minister van Mobiliteit zo snel mogelijk hieromtrent een wetsontwerp voor te bereiden, dat ter goedkeuring aan de regering kan worden voorgelegd.

Dès que ce projet sera prêt, il fera l'objet d'une discussion avec les ministres compétents, dont mon collègue de la Mobilité. Pour l'instant, il est impossible de vous communiquer un calendrier très précis en ce domaine.

12.04 Jef Van den Bergh (CD&V): Mijnheer de minister, dank u voor uw antwoord. U had al in november aangekondigd dat er overleg zou moeten zijn met Mobiliteit en Sociale Zaken. Ik denk niet dat dit intussen is gebeurd.

Ten tweede, er ligt een wetsvoorstel klaar in de Kamer dat misschien kan worden meegenomen in de besprekingen, wat het proces mogelijk kan versnellen. We hebben immers toch wel een lacune gecreëerd door de wetgeving per 1 oktober te laten ingaan en daarbij een heel aantal gebruikers van de speedpedelecs in de kou te laten staan. Zij hadden er immers op gerekend een fietsvergoeding te krijgen in ruil voor hun zware investering en de moeite die zij doen om trappend naar hun werk te rijden. Zij zijn zeer ongeduldig en ik denk dat we hun zo spoedig mogelijk een duidelijk antwoord moeten kunnen bieden. Ik reken er op dat dit de komende weken zal gebeuren.

12.05 Emmanuel Burton (MR):. Je voudrais seulement confirmer les propos de mon collègue Van den Bergh. On espère avoir des solutions assez vite et une avancée la plus rapide possible dans le dossier.

L'incident est clos.
Het incident is gesloten


ST2 riders in Belgium? - Berlin - 08.02.2017

johnyM: schrieb:Leuke discussie in het parlement:

12.02 Emmanuel Burton (MR): Monsieur le ministre, comme mon collègue Van den Bergh vient de le dire, la question est assez simple. Les Speed-Pedelecs sont toujours considérés comme des vélomoteurs, ils ne sont donc pas taxés de la même façon que les autres moyens de locomotion. Je veux parler des avantages fiscaux. Les Speed-Pedelecs étant classés dans la catégorie des vélomoteurs, leurs utilisateurs ne peuvent bénéficier d'une série d'avantages fiscaux tels que ceux octroyés aux cyclistes, ni de ceux liés à l'achat de motocyclettes électriques. Il en va ainsi de l'exonération à concurrence de 22 cents le km de l'indemnité vélo octroyée par un employeur aux membres de son personnel, de l'exonération de l'avantage résultant de la mise à disposition d'une bicyclette et d'accessoires, y compris les frais d'entretien et de garage, et de la réduction d'impôt accordée sous certaines condition à l'achat d'une nouvelle motocyclette, d'un tricycle ou d'un quadricycle à moteur électrique.


Bla bla bla wat een geleuter - ACTION!!!!

Bon, fijn ons op de hoogte te houden, en proficiat met uw aankoop.

@Bartbusje:

Ziehier se, waarom nog twijfelen?
http://st1x.stromerbike.com/en/

Toch een pracht fiets - moet niet meer zijn.
Zelfs met omni


ST2 riders in Belgium? - bartbusje - 13.02.2017

@Berlin: ben nog even aan het wachten tot er wat meer ervaringen van ST1x rijders verschijnen op het WWW. Ook het feit van de dealer die me geen 100% goed gevoel gaf, speelt nog mee. Het is in ieder geval een mooi "ding"!


ST2 riders in Belgium? - Jef_Fonsson - 18.02.2017

Eind september stuurde ik een e-mail naar het stadsbestuur om te vragen of er aanpassingen gingen gebeuren aan de bebording in het centrum van de stad met betrekking tot het toelaten van de speed pedelec in de straten met beperkt eenrichtingsverkeer. Daarvan zijn er een groot aantal hier. Aangezien de snelheid er wordt begrensd door een gigantische zone 30 lijkt mij het toelaten van speed pedelecs in beide richtingen niet echt een probleem.

Deze week heb ik na een kleine 5 maanden antwoord op mijn vragen gekregen:

Beste

Enige tijd geleden vroeg u ons welke stappen het stadsbestuur in de toekomst ging nemen met betrekking tot het gebruik van de pedelec. Na overleg en het bekijken van de nieuwe wetgeving werd er beslist om op korte termijn geen aanpassingen te doen aan de bebordingen, zowel voor de Markt als in de straten met beperkt eenrichtingsverkeer.

Uiteraard blijven wij de situatie opvolgen en indien nodig zullen wij overgaan tot sensibilisatie. Ook de staat van de fietspaden houden wij nauwgezet in de gaten. Indien u hinder ondervindt kan u dit ook altijd melden [...].

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.


Voorlopig blijft het dus kiezen tussen rondjes rijden en de wet overtreden . Ik denk dat er gewoonweg nog te weinig speed pedelecs rondrijden om maatregelen te nemen.


ST2 riders in Belgium? - Rene_vandenb - 21.02.2017

Hallo,

Even mijzelf voorstellen: mijn naam is René en woon in de regio van Zaventem.
Bij de zoektocht naar een vervanger voor mijn Cannondale Mavaro met Bosch motor ben ik op de Stromer terrechtgekomen.
Ben een toffe winkel binnengelopen in Evere en mocht meteen een ST2 testen. Heb een 10-tal km mee gereden, super krachtig !
Maar heb nu geen geld over voor een ST2, en moet trouwens maar 30-35 km per dag rijden voor woon-werk verkeer.
Bij navraag bleek dat er nog een paar ST1 beschikbaar waren, en heb de knoop doorgehakt voor een ST1 met de optionele voorvering...
Voorziene levering rond 10 maart.
Daarna nog inschrijven bij het DIV.
Vraagje over de verzekering.
Kreeg een voorstel BA, diefstalverzekering, omnium en/of garantie verlenging (combinaties mogelijk) op 1,2 of 3 jaar.
Niet goedkoop, tussen 3 en 12 % aankoopprijs.
Iemand een idee ?

Ciao, René


ST2 riders in Belgium? - gert_broekaert - 21.02.2017

Dag René,
Ik betaal €84 per jaar voor BA st2


ST2 riders in Belgium? - wegpiraat - 21.02.2017

BA aansprakelijk is voorlopig niet van toepassing.
Nu kan het nog altijd via familiale polis.
Maar je kan best effe de polis opvragen en na kijken.
Of aansluiten bij de vlaamse wielrijders bond dan ben je zelfs ook voor lichamelijke schade verzekerd.
Wel de boost fuctie door de fietshandelaar laten decativeren
en op papier laten bevestigen.

De meeste proberen vast en zeker een polis aan te smeren


ST2 riders in Belgium? - Berlin - 21.02.2017

bartbusje: schrieb:@Berlin: ben nog even aan het wachten tot er wat meer ervaringen van ST1x rijders verschijnen op het WWW. Ook het feit van de dealer die me geen 100% goed gevoel gaf, speelt nog mee. Het is in ieder geval een mooi "ding"!

@Bartbusje

Je moet er je tijd voor nemen. (ik heb er ook even over gedaan - ook bij meerdere verdelers geweest - voor mij was nazorg een belangrijke faktor)
Mss moet je eens vragen of je de fiets gedurende een week kan test rijden. Zo kan je uw beter ervaren wat het is en mogelijk beter beslissen.
Zeg, in uw buurt is toch een heel goede verdeler, in Wilsele nabij Leuven. Idd de verstandverhouding moet goed zitten. 't is niet een dagdagelijks fietsje van 500€.

@JohnnyM - fiets al toegekomen?

&@Jef ja gemeenten besturen... (ik wist niet dat jij zo strikt de wet naleeft) In Herentals kan dat toch geen probleem zijn hé Big Grin
En al veel kilometers gedaan? (nog altijd tevrede...)

@Rene (hehe - een hele boterham) - welkom hé!
Proficiat met uw aankoop, geniet ervan ('t is een goei fietske - elke dag zeg ik het weer ;-))
Bij mij is het familiale, het eerste jaar heb ik een omnium verzekering genomen + diefstal, en ik heb deze met een jaar verlengd. (was idd niet echt goed koop, maar ik heb hier op het forum echt wel interessante prijzen zien passeren).
Het eerste jaar omnium + diefstal, kan ik toch aanraden.
Tweede jaar tja, niet zo echt nodig, maar dat hangt een beetje van je rijstijl af hé.

@wegpiraatje; goed te horen van jou, en nummerplaatje geinstalleerd? (je hoeft niet te antwoorden hoor ha)

At last - kleine vraag; ik heb vooraan een nieuwe lager in het voorwiel laten plaatsen.
Nu ervaar ik een kleine 2 maanden later, dat ik ± 40km/uur rij, toch nog enige 'weerstand' - zou deze niet goed geplaatst zijn, of zou de lager van mindere kwaliteit zijn?
Ok ik heb nog garantie... maar zou toch niet mogen... iemand nog last van?


ST2 riders in Belgium? - wegpiraat - 21.02.2017

Zeker omnium verzeking(3jaar) nemen je het risico niet lopen.
Als je weet dat losse stukken echt niet goedkoop zijn.
Hou ook rekening dat enra geen echte omnium verzekering aanbied je maar een goed de polis doorlezen.


ST2 riders in Belgium? - Jef_Fonsson - 22.02.2017

@ Berlin

Als eerbare burger is het natuurlijk je plicht om alle wetten zo strikt mogelijk na te leven. Ha - knipoog! Hoe het in Herentals zit, weet ik niet direct, maar in Geel wordt de wet toch regelmatig met voeten getreden. Totale wetteloosheid met de speed pedelecs hier.

Veel kilometers heb ik de afgelopen maanden niet gemaakt. 0, om precies te zijn. Vorig jaar in totaal 1400 recreatieve kilometers. De fiets staat hier thuis onder een laken te wachten tot het warmer wordt. Van mij mag de temperatuur dus snel nog wat gaan stijgen. Ben aan het aftellen tot de eerste zonnige lentedagen.

Ben nog altijd heel tevreden met mijn aankoop. De Stromer is nog altijd in staat om een grijns op mijn gezicht te krijgen. (Wanneer je op een drukke weg tegen 50 km/uur in de slipstream van een tractor hangt bijvoorbeeld - ongeacht dat strikt genomen niet bijzonder in lijn met de wet was.)

Van lagers heb ik nog geen last, maar wel gaat er in stand 3 een vibratie door de motor, fiets en zadel bij het accelereren (nogal goed voelbaar). Maar heb gelezen dat dat bij andere gebruikers ook zo is. Hopelijk blijft het allemaal een beetje heel...

Heb trouwens gelezen dat al zo'n 2000 speed pedelecs zijn ingeschreven sinds oktober. Aangezien daar alle exemplaren uit het verleden waarschijnlijk zijn bijgeteld ben ik benieuwd hoeveel er daar nog gaan bijkomen... Gezien de regularisatieperiode voor bromfietsen met een jaartje is verlengd ga ik mijn plaatje dit jaar in België nog niet monteren, denk ik nu...