stromerforum.ch
ST2 riders in Belgium? - Druckversion

+- stromerforum.ch (https://www.stromerforum.ch)
+-- Forum: +STROMER- (https://www.stromerforum.ch/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Allgemein (https://www.stromerforum.ch/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Thema: ST2 riders in Belgium? (/showthread.php?tid=68)



ST2 riders in Belgium? - teddytejero - 06.02.2016

Berlin: schrieb:
teddytejero: schrieb:Stromer ST1 25 gekocht met veerbeen om nummerplaat te vermijden ... Motor is even groot als een 45 km/h model. Er staat 250 Watt op de motor ... Rij vlot 30 km/h wat de bedoeling was.

Enkel het remmen op de motor durft het soms af te laten weten na het opladen. Soms na een km of 10 schakelt het terug in. Prima stabiliteit en leuk dat je met de codes kan spelen. Met die 544 watt uur batterij doe ik +90 km vooraleer terug op te laden.

Zie veel mensen zeuren over dat magura remsysteem maar heb daar zelf op MTB altijd prima gevonden. Magura Julie's , makkelijke nieuwe blokjes te plaatsen ... schoon te maken en beresterk.
@teddy
Welkom en gefeliciteerd met uw aankoop.
Enkele vragen:
30km/uur?
Is de motor niet begrensd op 25km/h?
En zoja, valt de ondersteuning dan volledig weg boven deze snelheid?
Batterij systeem/probleem kan ik u niet verder helpen, maar ik zie nieuwe fiets, gewoon terug binnen gaan zou ik zeggen.

Idd de magura's zijn bij mij ook goed..... Alleen veel gepiep met momenten, maar een mooi systeem.

Hoe zou het met Bjorn zijn?
Ik moet toch eens op twitter gaan kijken
Goei weekend & ik kijk halsreikend uit naar minder nat weer
Groet
Btw; uw ST 1 is dat zone bruine?
Met dat veerbeen, hoe zit dat, lijkt mij iets speciaals?

veerbeen >>> geveerde voorvork. De motor werkt niet tegen als je boven de 25 gaat ... Korte stukken explosief tot 35 km/h.


ST2 riders in Belgium? - Edwin1974 - 09.02.2016

Net deze mail ontvangen

Geachte,

Ik heb uw mail goed ontvangen, waarvoor dank. Hieronder kunt u het antwoord vinden op de diverse door u aangebrachte items.

De Fietsersbond kan een leeftijdsgrens aanvaarden, maar zou die lager willen zien dan degene voor bromfietsen. Dus liever 14 of 15 jaar dan de voorgestelde 16.
De leeftijdsgrens is op 16 jaar geplaatst omdat het hier gaat om zware voertuigen (door zware batterij), met een hoog vermogen. Deze voertuigen zijn in eerste instantie bedoeld om goederenvervoer mogelijk te maken met dergelijke types elektrische fietsen. Als jongeren onder de 16 jaar met een elektrische fiets willen rijden, is een fiets met enkel trapondersteuning met maximum 250W en max. 25 km/u het best geschikt. Op 16 jaar kan dan indien gewenst worden overgeschakeld naar een "zwaarder" model, dat ook toelaat dat de motor aandrijfkracht geeft zonder dat de pedalen worden bewogen, wat toch een belangrijke nuance is. Het gaat hier quasi om een bromfiets klasse A waarvoor 16 jaar is vereist. Het zou weinig consequent zijn om een leeftijd van minder dan 16 jaar toe te laten voor deze types elektrische fietsen, we kunnen wel de elektrische fiets wat stimuleren maar het kan denk ik toch ook niet de bedoeling zijn de markt van de klassieke bromfietsen (klasse A) volledig te kelderen.
De Fietsersbond vindt een verplichte nummerplaat niet noodzakelijk. We denken dat een gekleurd plaatje, naar analogie met het gele plaatje voor bromfietsen klasse A, kan volstaan. Maar als een theoretische proef dan toch wordt opgelegd, dient deze wel aangepast te zijn aan de specificiteit van de speed pedelec.
Bromfietsen klasse A en B moeten reeds worden ingeschreven en omdat de speed pedelelec (volgens de EU verordening 168/2013) ook een bromfiets is, is het niet meer dan logisch om ook voor deze categorie bromfietsen een nummerplaat te voorzien. Het is dus enkel voor de snelle elektrische fietsen (<= 45 km/u) dat er een nummerplaat wordt verplicht. Aangezien er specifieke verkeersregels mogelijk zullen zijn voor speed pedelecs is het met het oog op de handhaving aangewezen om aan de hand van de nummerplaat het verschil tussen de verschillende categorieën te kunnen vaststellen. Als de nummerplaat kleiner wordt, wat de bedoeling is, zie ik niet in wat het probleem is met een nummerplaat.
Omdat een bestuurder van een speed pedelec voor ons in de eerste plaats een fietser blijft, hadden we graag gezien dat die wordt toegevoegd aan de categorie kwetsbare weggebruikers.
Ik neem aan dat men hiermee bedoelt dat de bestuurder van een speed pedelec (<= 45 km/u) zich net zoals fietsers zou moeten kunnen beroepen op de automatische vergoedingsplicht ten aanzien van zwakke weggebruikers. Dit is reeds het geval voor speed pedelecs waarvan de motor enkel trapondersteuning levert, maar niet voor de speed pedelecs die ook zelfstandig (zonder dat de pedalen worden bewogen) kunnen rijden. Dit is de bevoegdheid van de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie die, indien men ook de zelfstandige rijdende categorie van speed pedelecs als zwakke weggebruikers wil beschouwden, daartoe de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen dient aan te passen. We hebben al meermaals contact gehad met de FOD Economie daarover en naar verluidt zou er een aanpassing in voorbereiding zijn waarbij aan de koning zou worden overgelaten om de categorieën te bepalen die als zwakke weggebruiker zullen worden beschouwd en automatisch vergoed worden door de vezekeraar van het motorvoertuig in geval van ongeval.
We steunen de keuze voor het verplichten van een fietshelm, en verzetten ons met klem tegen een mogelijke verplichting van een motorhelm.
Dat wordt ook zo voorzien in het ontwerp tot aanpassing van het verkeersreglement.
De fietsvergoeding is een ideaal middel om meer mensen op de fiets te krijgen en moet dan ook worden toegekend voor bestuurders van een speed pedelec.
Het is aan de werkgevers om te bepalen in hoeverre ze een fietsvergoeding toekennen aan personen die met een speed pedelec rijden, dat zou kunnen worden opgenomen in de CAO'.
De speed pedelec kan ook gebruikt worden voor het vervoeren van kinderen. Aangepaste en veilige kinderzitjes en fietskarren moeten dan ook worden toegelaten voor deze fietsen.
Het is verboden, net zoals op bromfietsen, om kinderen onder de drie jaar te vervoeren op een speed pedelec. Kinderen tussen 3 en 8 jaar moeten in een kinderbeveiligingssysteem worden vervoerd. In een aanhangwagen is het verboden om kinderen te vervoeren, aan een snelheid van 45 km/u kinderen vervoeren in een aanhangwagen gekoppeld aan een speed pedelec is te gevaarlijk.
We vragen dat speed pedelecs ook worden toegelaten om buiten de bebouwde kom te fietsen op alle fietspaden (ook met bord D9) en op de gelijkgrondse bermen.
Als snelheid beperkt is tot 50 km/u of minder hebben bestuurders van speed pedelecs de keuze tussen het fietspad en de rijbaan. Omdat een D9 bord ook voetgangers toelaat, lijkt dit moeilijk te vereenzelvigen met de aanwezigheid van voertuigen die tot 45 km/u kunnen halen. Daarom precies dat de bromfietsen klasse B er ook niet zijn toegelaten en rekening houden met het feit dat elektrische fietsen door voetgangers niet zo makkelijk herkend kunnen worden, is het niet aangewezen speed pedelecs er toe te laten.
We vragen dat bestuurders van speed pedelecs ook de verkeersborden B22 en B23 mogen gebruiken. De geldigheid van de borden B22 en B23 is beperkt tot fietsers. Indien men het toepassingsgebied ervan wil uitbreiden tot speed pedelecs moet men hetzelfde doen voor bromfietsen klasse A en B, en waarom niet voor alle andere weggebruikers die gemachtigd zijn het fietspad te gebruiken. Er is een diepgaandere analyse nodig alvorens dit in te voeren, dit zal ongetwijfeld aan bod komen tijdens de besprekingen m.b.t de vereenvoudigde wegcode. Het is overigens zo dat in Vlaanderen van die borden geen gebruik wordt gemaakt.


Met vriendelijke groeten,

Jacqueline Galant
Minister van Mobiliteit


ST2 riders in Belgium? - Berlin - 09.02.2016

Thx edwin

Ziet er minder negatief uit dan verwacht.
Nog wel wat werk aan de winkel.

Bv helm & fietsvergoeding.

Spijtig dat er echt zo halsstarrig wordt vastgehouden aan het vergelijk met bromfiets type .....

Soit hopelijk kan fietsbond en andere, de beleidsmensen op andere gedachte brengen.

Groet


ST2 riders in Belgium? - Edwin1974 - 09.02.2016

Berlin: schrieb:Thx edwin

Ziet er minder negatief uit dan verwacht.
Nog wel wat werk aan de winkel.

Bv helm & fietsvergoeding.

Spijtig dat er echt zo halsstarrig wordt vastgehouden aan het vergelijk met bromfiets type .....

Soit hopelijk kan fietsbond en andere, de beleidsmensen op andere gedachte brengen.

Groet

graag gedaan, is idd minder erg dan verwacht, nu nog beetje scherpe kantjes eraf en da komt wel goe :-)


ST2 riders in Belgium? - Raf_Van_Avondt - 10.02.2016

Ik heb ook het standaard antwoord gekregen....

Wat me nog wel stoort is dat een speed pedelec nog altijd niet als een fiets aanzien wordt. De "gewone" e-bike is technisch gezien identiek aan de speed pedelec en daar worden geen nieuwe wetten voor voorzien. Het is enkel de snelheid die verschilt. Gaan ze dan binnenkort ook een nieuw rijbewijs en verzekering invoeren voor wagens die sneller rijden dan 220km/u?

De mensen met een speed pedelec zijn hun veel beter bewust van de snelheid en mogelijke gevaren, dan 90% van de e-bikers, die geen helm dragen, ....


ST2 riders in Belgium? - Edwin1974 - 10.02.2016

update

verslag 1e week met de speed pedelec


ST2 riders in Belgium? - Berlin - 10.02.2016

Edwin1974: schrieb:update

verslag 1e week met de speed pedelec

Prachtig.
Grappig filmpke.

Ik onthou dat Bjorn zegt: "het is duidelijk een fiets, als ik niet trap gebeurd er niks."
Hopelijk gaat men dit sneller beseffen, ipv Galant "een elektrisch brommerke < dan 250W "
We mogen die indrustrie niet benadelen, wat een BS.
Het referentiepunt is een fiets, dit om de mobiliteit te gemoed te komen.

Bon: Dikke chapeau voor Rzoska.
Mss 'onze' vertegenwoordiger voor de speed pedelec.
Groet


ST2 riders in Belgium? - Berlin - 12.02.2016

Raf_Van_Avondt: schrieb:Ik heb ook het standaard antwoord gekregen....

Wat me nog wel stoort is dat een speed pedelec nog altijd niet als een fiets aanzien wordt. De "gewone" e-bike is technisch gezien identiek aan de speed pedelec en daar worden geen nieuwe wetten voor voorzien.


Idd geen fiets
Ik heb er nog eens over aan 't denken geweest...
Wat is er toch zo moeilijk om deze als een fiets te aanzien.

Mss ligt het aan de 'trottel' ++ op het stuur dat je 20km/uur kan bollen zonder te fietsen.
Maar dan heb je het ook gehad hé.

Ministerie van Mobiliteit gaat wetten uitschrijven op basis van enkele technische gegevens zonder enig onderzoek, of realiteitszin.
100% zeker - nog nooit heeft iemand met een stromer gereden - over aktief in het verkeer deelnemen maar gezwegen.
En zekers Galant niet - anders kraam je zulke onzin niet uit.

Geef mij maar Bjorn, veel positiever verhaal.
-Vlaanderen fietsland.
-meer dan 12% verplaatst zich met fiets woon/werk.
-niet trappen, niet fietsen
-duidelijk een fiets.
-etc.

Hopelijk gaat vlaanderen zich niet zo "conservatief" opstellen tov speed pedelec.

Hamvraag: wie gaat 'ons' vertegenwoordigen bij fietsersbond en 'e-bike'-drukkingsgroep voor een degelijk beleid aangaande speed pedelec?

Belangrijke punten werden reeds aangestipt:
-helm
-erkenning als fiets
-fietsvergoeding
-nummerplaat (eigenlijk - geen nummerplaat wat mij betreft)
-verzekering / zwakke weggebruiker
-etc.

Groet


ST2 riders in Belgium? - Saisaku - 12.02.2016

Wat moet je van deze mail denken hé... Heb hem een paar keer gelezen, en ik begrijp nog niet waar zij met haar hoofd zit.

Zitat:De Fietsersbond kan een leeftijdsgrens aanvaarden, maar zou die lager willen zien dan degene voor bromfietsen. Dus liever...
De leeftijdsgrens is op 16 jaar geplaatst omdat het hier gaat om zware voertuigen (door zware batterij), met een hoog vermogen. Deze voertuigen zijn in eerste instantie bedoeld om goederenvervoer mogelijk te maken met dergelijke types elektrische fietsen. Als jongeren onder de 16 jaar met een elektrische fiets willen rijden, is een fiets met enkel trapondersteuning met maximum 250W en max. 25 km/u het best geschikt. Op 16 jaar kan dan indien gewenst worden overgeschakeld naar een "zwaarder" model, dat ook toelaat dat de motor aandrijfkracht geeft zonder dat de pedalen worden bewogen, wat toch een belangrijke nuance is. Het gaat hier quasi om een bromfiets klasse A waarvoor 16 jaar is vereist. Het zou weinig consequent zijn om een leeftijd van minder dan 16 jaar toe te laten voor deze types elektrische fietsen, we kunnen wel de elektrische fiets wat stimuleren maar het kan denk ik toch ook niet de bedoeling zijn de markt van de klassieke bromfietsen (klasse A) volledig te kelderen.
Ok, ik zit wel op het werk tussen de alarmen enz, maar toch... Begrijpen wie begrijpen kan!
1) Dus een zwaarder model alleen laat toe dat er zonder trappers te gebruiken de fiets toch voortbeweegt? Ook modellen met ondersteuning tot 25kmh hebben deze functie. Dit werd mij door verkopers als grote troef voorgesteld toen ik voor de eerste maal ging horen naar 'elektrische fietsen'. Daarnaast kan niet elk merk dit (volgens verkopers zou de Specialized Turbo S dit niet kunnen) en de meeste merken hebben dit als optie in hun computer staan en de optie kan voor een land worden uitgeschakeld (zoals bij de mijne blijkbaar).
2) Dus onze fietsen zijn quasi bromfiets model A? Waarom worden we dan gelijkgesteld aan klasse B? Gewoon om die ondersteuning tot 45kmh? Of het gaat om een typfout, kan ook...
3) De markt voor bromfiets klasse A of B zal nooit gekelderd worden door de s-pedelec. Er gaan altijd mensen zijn die liever lui op hun zadel rond tuffen dan te trappen, of die dit gewoon niet meer kunnen. Maar geef de mensen tenminste een eerlijke keuze, nu wordt de s-pedelec naar achteren geschoven!

Ik heb soms het idee dat men het verschil niet kent tussen een s-pedelec en een ebike. Of maakt men gewoon geen onderscheid?
En ons steeds vergelijken met een brommer? Wat een verschil tussen beide! Echt geen kennis van zake...

Zitat:De Fietsersbond vindt een verplichte nummerplaat niet noodzakelijk. We denken dat een gekleurd plaatje, naar analogie met het gele plaatje voor bromfietsen klasse A, kan volstaan...
Bromfietsen klasse A en B moeten reeds worden ingeschreven en omdat de speed pedelelec (volgens de EU verordening 168/2013) ook een bromfiets is, is het niet meer dan logisch om ook voor deze categorie bromfietsen een nummerplaat te voorzien. Het is dus enkel voor de snelle elektrische fietsen (<= 45 km/u) dat er een nummerplaat wordt verplicht. Aangezien er specifieke verkeersregels mogelijk zullen zijn voor speed pedelecs is het met het oog op de handhaving aangewezen om aan de hand van de nummerplaat het verschil tussen de verschillende categorieën te kunnen vaststellen. Als de nummerplaat kleiner wordt, wat de bedoeling is, zie ik niet in wat het probleem is met een nummerplaat.
Hier lees je dus al dat het grote probleem is dat België de EU-regeltjes gewoon volgt zonder zelf veel te gaan nadenken. Gemakkelijk toch? Ik weet niet of de regering deze EU-regeltjes verplicht moet volgen?
Overigens, ik heb nu niet zo een groot probleem met de nummerplaten. Maar als je de redenering hierboven volgt zou klasse A ook een nummerplaat moeten krijgen, en elke andere fiets omdat er ook verkeersregels zijn voor fietsers alleen. Als ze enkel herkenning willen om voertuigtypes te onderscheiden, geef ons dan dat geel plakaatje. Fiets met geel plakaat = s-pedelec. Simpel, beide partijen tevreden.

Zitat:De fietsvergoeding is een ideaal middel om meer mensen op de fiets te krijgen en moet dan ook worden toegekend voor bestuurders van een speed pedelec.
Het is aan de werkgevers om te bepalen in hoeverre ze een fietsvergoeding toekennen aan personen die met een speed pedelec rijden, dat zou kunnen worden opgenomen in de CAO'.
Goed bezig...

Zitat:De speed pedelec kan ook gebruikt worden voor het vervoeren van kinderen. Aangepaste en veilige kinderzitjes en fietskarren moeten dan ook worden toegelaten voor deze fietsen.
Het is verboden, net zoals op bromfietsen, om kinderen onder de drie jaar te vervoeren op een speed pedelec. Kinderen tussen 3 en 8 jaar moeten in een kinderbeveiligingssysteem worden vervoerd. In een aanhangwagen is het verboden om kinderen te vervoeren, aan een snelheid van 45 km/u kinderen vervoeren in een aanhangwagen gekoppeld aan een speed pedelec is te gevaarlijk.
In Zwitserland kan een kinderkar wel, enkel een zitje wordt verboden, en het wordt daar al vele jaren gebruikt. En als ik me niet vergis mag het in Duitsland ook?
Dat je dit niet kunt achter een brommer is logisch, de uitlaatgassen zijn gevaarlijk. Maar een s-pedelec heeft geen uitstoot. Dat ze dan zeggen dat er bepaalde eisen moeten zijn aan aanhangwagens, zoals omkantelbeveiliging, maar verbieden? Snelheid gaat echt geen probleem vormen, want de fietser gaat voorop.
Ik heb voor de aankoop van mijne fiets dit eerst nagevraagd bij de verkopers. "Ja, het is mogelijk om een fietskar te gebruiken en het wordt gedaan." Hadden ze mij verteld dat het niet mocht, had ik waarschijnlijk nog sterk aan het twijfelen geweest. Nu zou ik nog een andere fiets moeten aankopen om mijn kinderen te kunnen vervoeren?

Ik heb bijna dagelijks wel iemand die mij aanspreekt over mijn fiets, en nog maar één maal had het een negatieve ondertoon (raad eens waar hij op rijd?).
Mensen zien deze s-pedelecs als goed alternatief voor de wagen of brommer, vooral als men over de woon-werk route praat. Maar telkens hoor je hetzelfde, een nummerplaat en spiegels gaan een stap te ver. En de fietsvergoeding is niet zeker? Oei, is het dan de ongemakken van de fiets wel waard? En blijkbaar mag dus een kinderkar niet, veel mensen zullen hier ook al voor afhaken.

Als men niet dringend hun kopke gaat gebruiken en iets aan die wetgeving gaat doen, zodat het voor de mensen duidelijk wordt, vrees ik dat het groepje s-pedelec'ers niet erg groot gaat worden en mogelijk gaat krimpen. Ik lees nu al dat mensen hun fiets verkopen omdat ze het met deze regeltjes de moeite niet meer vinden...


ST2 riders in Belgium? - Raf_Van_Avondt - 13.02.2016

@Saisaku:

Ik ben het volledig met je eens.
Knappe tekst, misschien moet je dit als antwoord op de e-mail van Minister Galant, en al die andere, maar eens terugsturen.