Wat moet je van deze mail denken hé... Heb hem een paar keer gelezen, en ik begrijp nog niet waar zij met haar hoofd zit.
Zitat:De Fietsersbond kan een leeftijdsgrens aanvaarden, maar zou die lager willen zien dan degene voor bromfietsen. Dus liever...
De leeftijdsgrens is op 16 jaar geplaatst omdat het hier gaat om zware voertuigen (door zware batterij), met een hoog vermogen. Deze voertuigen zijn in eerste instantie bedoeld om goederenvervoer mogelijk te maken met dergelijke types elektrische fietsen. Als jongeren onder de 16 jaar met een elektrische fiets willen rijden, is een fiets met enkel trapondersteuning met maximum 250W en max. 25 km/u het best geschikt. Op 16 jaar kan dan indien gewenst worden overgeschakeld naar een "zwaarder" model, dat ook toelaat dat de motor aandrijfkracht geeft zonder dat de pedalen worden bewogen, wat toch een belangrijke nuance is. Het gaat hier quasi om een bromfiets klasse A waarvoor 16 jaar is vereist. Het zou weinig consequent zijn om een leeftijd van minder dan 16 jaar toe te laten voor deze types elektrische fietsen, we kunnen wel de elektrische fiets wat stimuleren maar het kan denk ik toch ook niet de bedoeling zijn de markt van de klassieke bromfietsen (klasse A) volledig te kelderen.
Ok, ik zit wel op het werk tussen de alarmen enz, maar toch... Begrijpen wie begrijpen kan!
1) Dus een zwaarder model alleen laat toe dat er zonder trappers te gebruiken de fiets toch voortbeweegt? Ook modellen met ondersteuning tot 25kmh hebben deze functie. Dit werd mij door verkopers als grote troef voorgesteld toen ik voor de eerste maal ging horen naar 'elektrische fietsen'. Daarnaast kan niet elk merk dit (volgens verkopers zou de Specialized Turbo S dit niet kunnen) en de meeste merken hebben dit als optie in hun computer staan en de optie kan voor een land worden uitgeschakeld (zoals bij de mijne blijkbaar).
2) Dus onze fietsen zijn quasi bromfiets model A? Waarom worden we dan gelijkgesteld aan klasse B? Gewoon om die ondersteuning tot 45kmh? Of het gaat om een typfout, kan ook...
3) De markt voor bromfiets klasse A of B zal nooit gekelderd worden door de s-pedelec. Er gaan altijd mensen zijn die liever lui op hun zadel rond tuffen dan te trappen, of die dit gewoon niet meer kunnen. Maar geef de mensen tenminste een eerlijke keuze, nu wordt de s-pedelec naar achteren geschoven!
Ik heb soms het idee dat men het verschil niet kent tussen een s-pedelec en een ebike. Of maakt men gewoon geen onderscheid?
En ons steeds vergelijken met een brommer? Wat een verschil tussen beide! Echt geen kennis van zake...
Zitat:De Fietsersbond vindt een verplichte nummerplaat niet noodzakelijk. We denken dat een gekleurd plaatje, naar analogie met het gele plaatje voor bromfietsen klasse A, kan volstaan...
Bromfietsen klasse A en B moeten reeds worden ingeschreven en omdat de speed pedelelec (volgens de EU verordening 168/2013) ook een bromfiets is, is het niet meer dan logisch om ook voor deze categorie bromfietsen een nummerplaat te voorzien. Het is dus enkel voor de snelle elektrische fietsen (<= 45 km/u) dat er een nummerplaat wordt verplicht. Aangezien er specifieke verkeersregels mogelijk zullen zijn voor speed pedelecs is het met het oog op de handhaving aangewezen om aan de hand van de nummerplaat het verschil tussen de verschillende categorieën te kunnen vaststellen. Als de nummerplaat kleiner wordt, wat de bedoeling is, zie ik niet in wat het probleem is met een nummerplaat.
Hier lees je dus al dat het grote probleem is dat België de EU-regeltjes gewoon volgt zonder zelf veel te gaan nadenken. Gemakkelijk toch? Ik weet niet of de regering deze EU-regeltjes verplicht moet volgen?
Overigens, ik heb nu niet zo een groot probleem met de nummerplaten. Maar als je de redenering hierboven volgt zou klasse A ook een nummerplaat moeten krijgen, en elke andere fiets omdat er ook verkeersregels zijn voor fietsers alleen. Als ze enkel herkenning willen om voertuigtypes te onderscheiden, geef ons dan dat geel plakaatje. Fiets met geel plakaat = s-pedelec. Simpel, beide partijen tevreden.
Zitat:De fietsvergoeding is een ideaal middel om meer mensen op de fiets te krijgen en moet dan ook worden toegekend voor bestuurders van een speed pedelec.
Het is aan de werkgevers om te bepalen in hoeverre ze een fietsvergoeding toekennen aan personen die met een speed pedelec rijden, dat zou kunnen worden opgenomen in de CAO'.
Goed bezig...
Zitat:De speed pedelec kan ook gebruikt worden voor het vervoeren van kinderen. Aangepaste en veilige kinderzitjes en fietskarren moeten dan ook worden toegelaten voor deze fietsen.
Het is verboden, net zoals op bromfietsen, om kinderen onder de drie jaar te vervoeren op een speed pedelec. Kinderen tussen 3 en 8 jaar moeten in een kinderbeveiligingssysteem worden vervoerd. In een aanhangwagen is het verboden om kinderen te vervoeren, aan een snelheid van 45 km/u kinderen vervoeren in een aanhangwagen gekoppeld aan een speed pedelec is te gevaarlijk.
In Zwitserland kan een kinderkar wel, enkel een zitje wordt verboden, en het wordt daar al vele jaren gebruikt. En als ik me niet vergis mag het in Duitsland ook?
Dat je dit niet kunt achter een brommer is logisch, de uitlaatgassen zijn gevaarlijk. Maar een s-pedelec heeft geen uitstoot. Dat ze dan zeggen dat er bepaalde eisen moeten zijn aan aanhangwagens, zoals omkantelbeveiliging, maar verbieden? Snelheid gaat echt geen probleem vormen, want de fietser gaat voorop.
Ik heb voor de aankoop van mijne fiets dit eerst nagevraagd bij de verkopers. "Ja, het is mogelijk om een fietskar te gebruiken en het wordt gedaan." Hadden ze mij verteld dat het niet mocht, had ik waarschijnlijk nog sterk aan het twijfelen geweest. Nu zou ik nog een andere fiets moeten aankopen om mijn kinderen te kunnen vervoeren?
Ik heb bijna dagelijks wel iemand die mij aanspreekt over mijn fiets, en nog maar één maal had het een negatieve ondertoon (raad eens waar hij op rijd?).
Mensen zien deze s-pedelecs als goed alternatief voor de wagen of brommer, vooral als men over de woon-werk route praat. Maar telkens hoor je hetzelfde, een nummerplaat en spiegels gaan een stap te ver. En de fietsvergoeding is niet zeker? Oei, is het dan de ongemakken van de fiets wel waard? En blijkbaar mag dus een kinderkar niet, veel mensen zullen hier ook al voor afhaken.
Als men niet dringend hun kopke gaat gebruiken en iets aan die wetgeving gaat doen, zodat het voor de mensen duidelijk wordt, vrees ik dat het groepje s-pedelec'ers niet erg groot gaat worden en mogelijk gaat krimpen. Ik lees nu al dat mensen hun fiets verkopen omdat ze het met deze regeltjes de moeite niet meer vinden...