06.02.2016, 09:34
Streumer: schrieb:Misschien is de S anders door de Schlumpf aandrijving, kan je iets duidelijker zijn hierin?
De Schlumpf aandrijving is inderdaad dé grootste verandering. Als je de specificaties leest is er niet veel veranderd, maar bij de ST1 was de zwaarste versnelling gewoon te licht naar mijn gevoel. Ik moest zelden echt trappen. Bij mijn ST1s zit diezelfde (gevoelsmatige) versnelling ergens in het midden, ik kan de versnelling 3 stapjes hoger zetten naar mijn gevoel. Door de pedalen duidelijk te voelen bij het trappen, ook bij hogere snelheden, voelt de fiets meer in mijn controle aan.
Je ziet dit ook in de snelheden. Op de ST1 niv1 had ik gemiddeld 27kmh, niv4 was dit 38kmh. Eens 40kmh en ik had het gevoel mijzelf voorbij te trappen (versnelling was echt te licht), en ik heb op vlakke delen nooit de max ondersteuning kunnen raken. Nu op de ST1s is dat op niv1 een 34kmh en niv4 een 44kmh op een net iets hogere versnelling en perfect aan te houden. Enkel spijtig dat wanneer je per ongeluk de 45kmh voorbij gaat op goede stukken baan, de fiets je dan laat herinneren dat het de motor is die het werk doet :-)
En als laatste wat ik de aandrijving toe schrijf, is er net iets meer bereik. Op de ST1 haalde ik net geen 50km bij niv1. Op de ST1s haal ik bij gemengd gebruik 59km voor de batterij leeg is. Binnenkort eens testen hoe ver ik raak op enkel niv1.
Het gebruik van deze Schlumpf aandrijving is nog even wennen. Soms schakel ik hem per ongeluk om door bv in een diepere put te rijden. Of wanneer ik hem wél wil omschakelen staan mijn voeten verkeerd. Maar dit zijn kleine ongemakken die met gebruik een automatisme gaan vormen en het is niet zo dat je bij de kleinste tik al omschakeld. Het is een gemakkelijk systeem, zeker wanneer ik de 5de helling over moet met tegenwind, dan is het gemakkelijk even de crank aan te tikken met de hiel en rustig verder te fietsen.
Voor de rest zijn het de vele kleine aanpassingen tov de ST1 (de testfiets was een laat 2014 of vroeg 2015 model) die samen één groot gevoel maken. Kleine aanpassingen zijn bijvoorbeeld kabelmanagement, zadel, handvatten, scherm, buitenbanden, aansluitkabel van de lader ... Echt kleine verbeteringen waar je zo voorbij zou kijken moest je de twee fietsen naast elkaar zien staan in de toonzaal, maar die onderweg duidelijk bijdragen tot een aangenamere ervaring en betere prestaties.
De fiets voelt ook lichter aan en dat is niet enkel mijn ervaring. Ik zet de fiets binnen in de gang, en moet het achterwiel opheffen en verzetten om hem uit de weg te krijgen. Als we dan iets van achter de fiets moeten nemen, moeten we die terug verschuiven. Mijn vrouw is een tenger geval, en die had moeite om de zwarte ST1 uit de weg te krijgen. De mijne vond ze zelf meteen lichter aanvoelen. Maar het is een gevoel, ik heb geen cijfers om dit te staven.
Maar uiteindelijk blijft het allemaal bij een gevoel. En de ST1 was een testfiets die al een heel jaar werd afgebeuld. Mogelijk ligt het ook daar aan :-)