27.02.2016, 13:11
Net de 1000km over gegaan. Als je me dat vorige jaar had verteld had ik je vierkant uitgelachen. Je ziet maar, het leven heeft veel verrassingen.
Het weer zat me afgelopen week echt niet mee! Ik had op de verkeerde dagen de verkeerde shiften. 's Ochtends met de vroege's had ik korte maar krachtige plensbuien en kwam ik druipnat aan op het werk. En één maal had ik een lichte hagelbui. 's Middags kreeg ik dan ofwel smos regen, ofwel sneeuw te verduren. Bij de late dienst was het in de voormiddag goed weer, naar het werk zonder regenkledij, en lap... Heb het die avond één ritje naar huis droog gehad, maar mijn kledij was nog steeds druipnat en het was koud! Ach, thuis aangekomen, een warme douche en ik kon er weer mee lachen.
Nieuwe smeerolie gaan halen, want de vorige werkte maar een dag of 2 voor de fiets weer kraakte en piepte. Komt mogelijk ook door het weer, maar mijn ketting zag er niet uit en de tandwielen werden ook maar viezer. Heb eerst WD40 gebruikt om de ketting terug soepel te krijgen, dan afgekuist met een droge doek en de dag er na met de smeerolie iedere schakel een druppeltje olie gegeven. Ik ga eens uitzien naar een goede kettingreiniger, heeft iemand ervaring met zo'n toestelletjes?
Vanochtend ook voor de eerste maal tegen gehouden door de politie, net na de bebouwde kom in Lille. *Slik* Ik heb namelijk nog geen nummerplaat of dergelijke, ik heb zelfs mijn roos formulier nog niet! Gelukkig was het omdat er een tak bleef steken in mijn spatbord achteraan. Goede ogen! Er was net genoeg ruimte tussen tak en band om geen wrijving te hebben, dus ik had het niet door. Nadeel van fietspaden naast bossen en onder bomen hé. Ineens een praatje gemaakt over de fiets, en weer een geïnteresseerde bij! Je ziet: Politie, nog steeds onze vriend ;-)
Ik ben begonnen met de blog te bouwen. Ik weet nog niet zeker of ik er mee door ga, ik ga eerst eens wat artikels schrijven zien of ik het wel bij hou.
@Edwin1974
Bedankt om te delen.
Ik ben blij dat er toch één politieker in zit over fietsers in het algemeen, en ons type fietsen steunt.
Ik ben benieuwd wat de eindconclusie gaat zijn, en of hij gaat blijven fietsen :-)
En ligt het aan mij, of heeft hij meer geluk gehad met het weer dan ik?
@ Berlin
Ik had misschien wat duidelijker moeten zijn ipv enkel "mijn hogere snelheid was in mijn nadeel".
- Garage incident was rond 23u op een lange rechte baan tussen velden waar welgeteld 4 huizen staan en 1 boerderij. Ik reed ongeveer 40kmh toen, enige persoon op het fietspad. De chauffeur reed zonder kijken tot tegen de straatkant en dus op het fietspad. Ik was op dat moment gewoon te dicht bij om veilig te kunnen stoppen.
- Incident met de dame was op rotonde in Herentals ("Worst van Wellens"). Ik reed op dat moment ergens tussen de 20-25kmh (ik was al aan het remmen). Ik geeft hier toe dat dat toch te snel was, en ik normaal trager rij op dit stuk. Maar het was nog vroeg en niemand op de baan, behalve dan deze dame bleek. En ik maar bellen, maar die kreeg mij pas in de gaten als ik haar ontweek.
In Herentals centrum rij ik overigens altijd op niv 1, er is namelijk een snelheidsbeperking van 30kmh voor het overgrote deel en dat respecteer ik dan ook. En om dat kleine stuk aan het ziekenhuis sneller te gaan om daarna weer af te remmen vind ik wat onnozel, dus blijf ook daar rond de 30kmh rijden.
Ik wou deze onduidelijkheden maar even uit de weg helpen :-)
@ Streumer
Ik hou nu ongeveer hetzelfde bij:
- Datum
- Uur vertrek
- Uur aankomst
- Kilometers
- Lading bij aankomst
- Gemiddelde snelheid
- Ondersteuningsniveau (degene die ik het meest gebruikte, ik wissel wel eens).
- Versnelling (idem)
- Temperatuur
- Weersomstandigheden
- Staat van de weg (gestrooid, glad wegdek, diepe plassen, etc) < Ik hanteer hier een schaal van 0 tot 5.
- Staat van het parkour < Ik hanteer hier eveneens een schaal van 0 tot 5. 0 is onverharde weg, 5 = Goed aangelegde fietspaden. Ik gebruik als richtlijn mijn dagelijkse route naar het werk (is een 3 dan zogezegd).
- Technische staat van de fiets.
- Onderhoudsdag
Van de laatste vier puntjes heb ik nog een aparte sheet in het document om meer uitleg bij te geven. Bijvoorbeeld wat er precies mankeerde aan de fiets en wat ik er aan gedaan heb. Wat ik precies op de onderhoudsdag gedaan heb, etc.
Wat ik van jou ga overnemen:
- Lading bij vertrek (de batterij is inderdaad niet altijd 100% geladen als ik plots moet vertrekken).
- Foto's van de fiets (zichtbare slijtage?) per week of incident < Bijhouden in mapje en niet in Excel.
- Van waar, naar waar (soms naar de winkel, bank, en hopelijk ga ik toch eens tijd hebben voor fietstochtjes).
- Licht aan/uit?
Wat ik misschien nog ga bijhouden:
- Incidenten, reacties, andere opmerkingen. < Maar dat kan ook met de blog gebeuren. Ik zie wel.
Het weer zat me afgelopen week echt niet mee! Ik had op de verkeerde dagen de verkeerde shiften. 's Ochtends met de vroege's had ik korte maar krachtige plensbuien en kwam ik druipnat aan op het werk. En één maal had ik een lichte hagelbui. 's Middags kreeg ik dan ofwel smos regen, ofwel sneeuw te verduren. Bij de late dienst was het in de voormiddag goed weer, naar het werk zonder regenkledij, en lap... Heb het die avond één ritje naar huis droog gehad, maar mijn kledij was nog steeds druipnat en het was koud! Ach, thuis aangekomen, een warme douche en ik kon er weer mee lachen.
Nieuwe smeerolie gaan halen, want de vorige werkte maar een dag of 2 voor de fiets weer kraakte en piepte. Komt mogelijk ook door het weer, maar mijn ketting zag er niet uit en de tandwielen werden ook maar viezer. Heb eerst WD40 gebruikt om de ketting terug soepel te krijgen, dan afgekuist met een droge doek en de dag er na met de smeerolie iedere schakel een druppeltje olie gegeven. Ik ga eens uitzien naar een goede kettingreiniger, heeft iemand ervaring met zo'n toestelletjes?
Vanochtend ook voor de eerste maal tegen gehouden door de politie, net na de bebouwde kom in Lille. *Slik* Ik heb namelijk nog geen nummerplaat of dergelijke, ik heb zelfs mijn roos formulier nog niet! Gelukkig was het omdat er een tak bleef steken in mijn spatbord achteraan. Goede ogen! Er was net genoeg ruimte tussen tak en band om geen wrijving te hebben, dus ik had het niet door. Nadeel van fietspaden naast bossen en onder bomen hé. Ineens een praatje gemaakt over de fiets, en weer een geïnteresseerde bij! Je ziet: Politie, nog steeds onze vriend ;-)
Ik ben begonnen met de blog te bouwen. Ik weet nog niet zeker of ik er mee door ga, ik ga eerst eens wat artikels schrijven zien of ik het wel bij hou.
@Edwin1974
Bedankt om te delen.
Ik ben blij dat er toch één politieker in zit over fietsers in het algemeen, en ons type fietsen steunt.
Ik ben benieuwd wat de eindconclusie gaat zijn, en of hij gaat blijven fietsen :-)
En ligt het aan mij, of heeft hij meer geluk gehad met het weer dan ik?
@ Berlin
Ik had misschien wat duidelijker moeten zijn ipv enkel "mijn hogere snelheid was in mijn nadeel".
- Garage incident was rond 23u op een lange rechte baan tussen velden waar welgeteld 4 huizen staan en 1 boerderij. Ik reed ongeveer 40kmh toen, enige persoon op het fietspad. De chauffeur reed zonder kijken tot tegen de straatkant en dus op het fietspad. Ik was op dat moment gewoon te dicht bij om veilig te kunnen stoppen.
- Incident met de dame was op rotonde in Herentals ("Worst van Wellens"). Ik reed op dat moment ergens tussen de 20-25kmh (ik was al aan het remmen). Ik geeft hier toe dat dat toch te snel was, en ik normaal trager rij op dit stuk. Maar het was nog vroeg en niemand op de baan, behalve dan deze dame bleek. En ik maar bellen, maar die kreeg mij pas in de gaten als ik haar ontweek.
In Herentals centrum rij ik overigens altijd op niv 1, er is namelijk een snelheidsbeperking van 30kmh voor het overgrote deel en dat respecteer ik dan ook. En om dat kleine stuk aan het ziekenhuis sneller te gaan om daarna weer af te remmen vind ik wat onnozel, dus blijf ook daar rond de 30kmh rijden.
Ik wou deze onduidelijkheden maar even uit de weg helpen :-)
@ Streumer
Ik hou nu ongeveer hetzelfde bij:
- Datum
- Uur vertrek
- Uur aankomst
- Kilometers
- Lading bij aankomst
- Gemiddelde snelheid
- Ondersteuningsniveau (degene die ik het meest gebruikte, ik wissel wel eens).
- Versnelling (idem)
- Temperatuur
- Weersomstandigheden
- Staat van de weg (gestrooid, glad wegdek, diepe plassen, etc) < Ik hanteer hier een schaal van 0 tot 5.
- Staat van het parkour < Ik hanteer hier eveneens een schaal van 0 tot 5. 0 is onverharde weg, 5 = Goed aangelegde fietspaden. Ik gebruik als richtlijn mijn dagelijkse route naar het werk (is een 3 dan zogezegd).
- Technische staat van de fiets.
- Onderhoudsdag
Van de laatste vier puntjes heb ik nog een aparte sheet in het document om meer uitleg bij te geven. Bijvoorbeeld wat er precies mankeerde aan de fiets en wat ik er aan gedaan heb. Wat ik precies op de onderhoudsdag gedaan heb, etc.
Wat ik van jou ga overnemen:
- Lading bij vertrek (de batterij is inderdaad niet altijd 100% geladen als ik plots moet vertrekken).
- Foto's van de fiets (zichtbare slijtage?) per week of incident < Bijhouden in mapje en niet in Excel.
- Van waar, naar waar (soms naar de winkel, bank, en hopelijk ga ik toch eens tijd hebben voor fietstochtjes).
- Licht aan/uit?
Wat ik misschien nog ga bijhouden:
- Incidenten, reacties, andere opmerkingen. < Maar dat kan ook met de blog gebeuren. Ik zie wel.