21.03.2016, 14:51
Raf_Van_Avondt: schrieb:Laluc: schrieb:bedankt voor de info, ik ga dat allemaal eens grondig bekijken en zal mijn keuze nog kenbaar maken.
Ik had ook een vraag gesteld aan een parlementair ivm met speedbikes en hij gaat hierover nog volgende parlementaire vraag stellen
MONDELINGE VRAAG AAN MEVR. J. GALANT,
MINISTER VAN MOBILITEIT EN DE NMBS
Betreft: Stavaza elektrische fietsen
Sinds januari 2016 is verordening 168/2013 van kracht. Die regelt onder meer de tweewielige voertuigen, waaronder elektrische fietsen. De minister werd hier al meermaals over ondervraagd, maar de onduidelijkheid blijft zolang er geen KB is dat alles regelt.
Uit vorige vragen en uit de hoorzitting van 3 februari 2016 bleek dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen de “gewone elektrische fietsen” die maxi-maal 25 km/uur rijden en elektrische fietsen tot 25 km/uur met een groter vermogen tussen 250 en 1000 kilowatt. Daarnaast zijn er nog de snelle elek-trische fietsen, de speed pedelecs, die tot 45 km/uur of zelfs nog sneller kun-nen rijden.
Voor snelle fietsen zou er een bromfiets klasse S komen, met bijhorende num-merplaat en aangepast verkeersborden waarbij de wegbeheerder kan kiezen om speed pedelecs wel toe te laten, maar bromfietsen klasse B niet.
Daarom volgende vragen aan de minister:
- Wat is de stand van zaken van het ontwerp-KB?
o Welke adviezen gaven de gewesten?
o Welke stappen moeten nog ondernomen worden?
o Wat is de verdere timing?
o Wanneer zal het KB klaar zijn?
- In het voorjaar van 2016 zou een kleinere nummerplaat, geschikt voor elektrische fietsen, worden ingevoerd. Wat is de stand van zaken? Zal het gaan om een nummerplaat voor bromfiets klasse S? Welke stappen moeten nog genomen worden?
- Welke andere stappen moeten nog ondernomen worden om de regels voor elektrische fietsen in de praktijk mogelijk te maken? Ik denk vb. aan een aanpassing van de WAM-wet?
15 maart 2016
Jef Van den Bergh
Waarom wordt de speed pedelec bekeken als bromfiets klasse B? De e-bike wordt toch ook niet bekeken als snorfiets klasse A. Men is zoals altijd weer appels en peren aan het vergelijken....
Als wij ons aan de wetgeving moeten gaan houden zoals een bromfiets klasse B, dan moet een e-bike zich aan de wetgeving houden zoals een snorfiets klasse A. Dus ook een motorhelm, verzekering, nummerplaat....
Technisch zijn ze identiek, dus allebei fietsen...
Een auto die max. 140 km/u rijdt wordt toch ook hetzelfde bekeken in de wetgeving als een auto die 250 km/u of meer kan....
Raf, in het eerste geciteerde bericht staat "Voor snelle fietsen zou er een bromfiets klasse S komen". Dit betekent dat op termijn de speed pedelec als bromfiets klasse S beschouwd zal worden... (met dus de mogelijkheid tot een aangepaste wegcode)