19.09.2016, 11:26
Raf_Van_Avondt: schrieb:@Berlin:
Ik heb ondertussen 15.550km's... Je komt al aardig in de buurt.....
Ik heb tot nu enkel problemen gehad aan de remkrachtsensoren. Ze werken sinds enkele maanden weer niet meer.
@Bram_Rotthier:
Het stuurt me enorm dat de speed pedelec als een bromfiets wordt bekeken. Enkel omdat hij 45 km/u rijdt. Waarom wordt de e-bike dan niet bekeken als een snorfiets? De snorfiets rijdt even snel als de e-bike en toch moet je op de snorfiets een motohelm(!) aandoen en een verzekering en rijbewijs (theoretisch) hebben.
De wetgeving voor de speed pedelec is misschien nog maar een eerste stap want het is weer een grijze zone zoals lmet zoveel wetgevingen in België. De helm mag een fietshelm zijn maar moet de slapen beschermen (?)... Niet echt duidelijk. Je mag op de straat rijden waar de max. snelheid 50 km/u is, maar er staat nergens wat je minimum snelheid moet zijn (?) De nummerplaat is blijkbaar, volgens DIV, enkel voor nieuw ingeschreven speed pedelecs vanaf 1/10/2016 (?)....
Waarom kan er geen duidelijke en simpele wetgeving geschreven worden waarin staat dat je een gewone fiets hebt en een gemotoriseerde fiets, geen onderscheidt in snelheid, want dat slaat nergens op. Ik rij met mijn racefiets altijd tss de 30 en 35 km/u en in groep halen we soms vlot 40 km/u.....En zet dan een duidelijke maximum snelheid op het fietspad en klaar is kees.
@Bram
OK ik was mss wat vlug met mijn comment.
Mare in de week een 'saaie' KB hieromtrend teruggevonden (vandaar mijn eerste spontane reaktie) - leek eerder een richtlijn voor verbalisering dan een positieve insteek te hebben.
Van het weekend verder gekeken;
Hier heb ik een doorslagje van fietsersbond gevonden - Deze is beter verwoord en vormgegeven.
http://www.fietsersbond.be/de-nieuwe-wet...n-notendop
Zoals Raf aanhaalt; De mimimun snelheid en maximum snelheid is idd toch een belangrijk aandachtspunt. Stel ik ben met mijn gezinnetje aan het fietsen in het middelheimpark - en ja hoor een verbodsbord op de fietsweg voor bromfietsen 'B' - tja daar sta ik tegen 15km/uur te keuvelen... Soit.
Allé - zoals in bovenstaand rapport wordt weergegeven, kan ik me er nog in vinden. Idd hopelijk wordt dit een positief verhaal, en krijgen wij een ± zelfde plekje binnen de fietsgemeenschap.
En niet te veel verbodsbordjes 'P' en vergelijkenissen met 't is toch nen brommer, en ge moet toch maar op een knoppeke drukken, etc.
Bon;
@Raf - 15500 kilometer; graaf, hoe speel jij dit klaar -Respect!
Terug remsensor.... sneu, tja een kleine achillespees.
Bij het vervangen van mijn motorkabel heeft men preventief (mss wist men niet beter) nogmaals mijn remsensors vervangen... En jawel hoor, als mijn 'kadans' niet goedgenoeg is 'voel' ik ook soms een onregelmatige bekrachtiging. Nu niet echt om dramatische over te doen.
Verder loopt alles nog steeds lekker, doorgans leg ik mijn traject in stand #2 af. ± 38-40km/h en een batterij verbruik van ± 1km / 1% dwz.. ik kan een goede 100 kilometers doen.
Ik heb wel een beetje last van hier en daar wat 'gekraak', maar ik kan het niet terug vinden. Ik heb stellig de indruk dat het mijn zadel is. Ik vind het niet direkt... wel een beetje vervelend.
Btw: Mooi antwoord betreft de regelgeving. Goed dat er eens wordt over 'gesproken & nagedacht'
Nog eentje om af te sluiten;
-nieuwe specs en foto's van ST1x gezien? Ziet er zeer ok uit