23.09.2016, 23:46
Oei, maar de helft van wat ik heb getypt heb werd ook gepost :-)
@Jeff_Fondson
Mij moet je niet overtuigen, ik blijf het 'mijn fiets' noemen hé :-) Maar het gaat niet om wat wij weten, maar om wat zij in Brussel dénken te weten.
Ik ben het met jou eens, wanneer je zegt dat er hoogst waarschijnlijk vooral geld achter de reden zit. Onze fietsen zijn de ideale auto vervangers, als de wetgever zou meewerken. Maar als plots honderden mensen overstappen op primair de (speed) pedelec, verliest de staat veel inkomsten.
Ik was voor mijn blog bezig met een berekening te maken, ik ben nog niet volledig klaar. Maar om je al een idee te geven: Ikzelf bespaar op dit moment een goede €375 iedere maand! En ik heb dan geen rekening gehouden met de fietsvergoeding, dat is echt winst. Maar ik ben nog niet klaar, ziet er naar uit dat het nog gaat stijgen ;-) Maar dat is een goede €4500 op een jaar dat de staat geen inkomsten op heeft. Doe dat maal een paar honderd fietsers... En het gat in de begroting is al zo groot!
Ik geloof nog steeds in mijn 'Utopia'. Minder auto's en meer fietsers iedere dag. Niet de autowegen die primeren maar de fietspaden. Maar zo lang de ministers en aanverwanten liever die dikke Audi onder hun gat hebben, zal dat wel nooit gebeuren. Maar toch... Je begint de mentaliteitsverandering al te merken bij sommige bedrijven.
Het bedrijf waar ik zelf voor werk, moedigt zijn werknemers aan om met de fiets te komen. Men heeft hier een project gelanceerd waar men via het bedrijf een fiets kon aankopen. Naar gelang de situatie werd er vanaf 50% tot 100% van de fiets en accessoires/kledij door het bedrijf betaald. Mensen die verder woonden dan 20km konden kiezen voor een elektrische fiets. En daar boven op blijven ze hun fietsvergoeding behouden! Mooi... Spijtig dat ik een externe medewerker ben
En het kan nog beter!
Via het werk in contact gekomen met "een zaakvoerder van een bekend zakenkantoor in het Brusselse". Doordat mijn batterij op mijn kastje lag zijn we aan de praat geraakt, en vertelde hij mij zijn succesverhaal: Een werkgever die de voordelen van de elektrische fietsen in zag, besloot er iets mee te doen en nu de vruchten hier van plukt.
Nu moet ik nog enkel wachten op zijn teken om dit ook op mijn blog te mogen zetten, maar eerst was een krant of iets dergelijks aan de beurt Moest ik hier meer over horen post ik het wel hier. Maar in het héél kort: 30 werknemers krijgen van hem een elektrische fiets naar keuze (binnen een budget), op voorwaarde dat ze voortaan hier mee naar het werk komen. Jaar later, ziekteverzuim en rot sfeer in het kantoor zijn drastisch naar beneden gegaan. Kantoor maakt er winst op (bv door deel van de parking te verhuren).
@Jeff_Fondson
Mij moet je niet overtuigen, ik blijf het 'mijn fiets' noemen hé :-) Maar het gaat niet om wat wij weten, maar om wat zij in Brussel dénken te weten.
Ik ben het met jou eens, wanneer je zegt dat er hoogst waarschijnlijk vooral geld achter de reden zit. Onze fietsen zijn de ideale auto vervangers, als de wetgever zou meewerken. Maar als plots honderden mensen overstappen op primair de (speed) pedelec, verliest de staat veel inkomsten.
Ik was voor mijn blog bezig met een berekening te maken, ik ben nog niet volledig klaar. Maar om je al een idee te geven: Ikzelf bespaar op dit moment een goede €375 iedere maand! En ik heb dan geen rekening gehouden met de fietsvergoeding, dat is echt winst. Maar ik ben nog niet klaar, ziet er naar uit dat het nog gaat stijgen ;-) Maar dat is een goede €4500 op een jaar dat de staat geen inkomsten op heeft. Doe dat maal een paar honderd fietsers... En het gat in de begroting is al zo groot!
Ik geloof nog steeds in mijn 'Utopia'. Minder auto's en meer fietsers iedere dag. Niet de autowegen die primeren maar de fietspaden. Maar zo lang de ministers en aanverwanten liever die dikke Audi onder hun gat hebben, zal dat wel nooit gebeuren. Maar toch... Je begint de mentaliteitsverandering al te merken bij sommige bedrijven.
Het bedrijf waar ik zelf voor werk, moedigt zijn werknemers aan om met de fiets te komen. Men heeft hier een project gelanceerd waar men via het bedrijf een fiets kon aankopen. Naar gelang de situatie werd er vanaf 50% tot 100% van de fiets en accessoires/kledij door het bedrijf betaald. Mensen die verder woonden dan 20km konden kiezen voor een elektrische fiets. En daar boven op blijven ze hun fietsvergoeding behouden! Mooi... Spijtig dat ik een externe medewerker ben
En het kan nog beter!
Via het werk in contact gekomen met "een zaakvoerder van een bekend zakenkantoor in het Brusselse". Doordat mijn batterij op mijn kastje lag zijn we aan de praat geraakt, en vertelde hij mij zijn succesverhaal: Een werkgever die de voordelen van de elektrische fietsen in zag, besloot er iets mee te doen en nu de vruchten hier van plukt.
Nu moet ik nog enkel wachten op zijn teken om dit ook op mijn blog te mogen zetten, maar eerst was een krant of iets dergelijks aan de beurt Moest ik hier meer over horen post ik het wel hier. Maar in het héél kort: 30 werknemers krijgen van hem een elektrische fiets naar keuze (binnen een budget), op voorwaarde dat ze voortaan hier mee naar het werk komen. Jaar later, ziekteverzuim en rot sfeer in het kantoor zijn drastisch naar beneden gegaan. Kantoor maakt er winst op (bv door deel van de parking te verhuren).