18.11.2016, 00:42
Mailtje verzonden aan de politie ivm plaats op de weg.
Antwoord v/d Hoofdinspecteur.
Sinds 01 oktober 2016 is de nieuwe wetgeving van kracht voor wat betreft de regelgeving voor de elektrische fietsen. Kort samengevat:
1° Een fiets met elektrische hulpmotor: vermogen is kleiner of gelijk aan 250 W en de snelheid is kleiner of gelijk aan 25 km/u. de fiets beschikt enkel over trapondersteuning en heeft geen COC
2° Een gemotoriseerd rijwiel: vermogen is kleiner of gelijk aan 1000 W en de snelheid is kleiner of gelijk aan 25 km/u. de fiets beschikt altijd over trapondersteuning maar kan ook uitgerust zijn met een motor die autonoom zonder gebruik van de pedalen kan werken.
3° Een speed pedelec: vermogen is kleiner of gelijk aan 4000 W en de snelheid is kleiner of gelijk aan 45 km/u. Het is een snelle elektrische fiets waarbij de trapondersteuning niet stopt bij 25 km/u. Je kunt door zelf mee te trappen snelheden tot 45 km/u halen. Speed pedelecs vallen daardoor niet in de categorie ‘fietsen’ maar in die van bromfietsen.
De bestuurders van speed pedelecs zijn, voor wat het volgen van de fietspaden betreft, onderworpen aan dezelfde regels als de bestuurders van 2-wielige bromfietsen klasse B.
De speed pedelecs worden voor een deel gelijkgesteld met bromfietsen. Toch maakt de wetgever een onderscheid en voorziet zij op bv. de verkeersborden nieuwe aanduidingen. Bv. bord F99c waar dan een logo van een ‘brom’fiets op komt met hieronder een letter “P”: Het bord krijgt dan de volgende betekenis: Weg of deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs.( . Let wel dat op deze wegen de snelheid beperkt is tot 30 km/u)
De wetgeving is nog vrij recent en m.i. zijn de wegbeheerders in snelheid gepakt. Persoonlijk heb ik de aanduiding “P” zoals voorzien voor de speed pedelecs op de “F” borden of op de onderborden van de “M” reeks nog niet tegen gekomen. Toch heb ik nog een hele boel vragen bij de wetgeving en voorlopig blijven onderrichtingen hierover uit. Ik heb met de mensen van de provincie (fietsbeleid) over dit onderwerp reeds gesproken. Zeker voor wat betreft de snelle fietswegen (fiets o strades) zijn zij voorstander om de speed pedelec hier toe te laten, in tegenstelling met de bromfiets klasse “B” Inderdaad wordt de speed pedelec aanzien als een volwaardig alternatief voor het woon- werk verkeer en hopen zij dat de speed pedelec zal bijdragen aan het mobiliteitsvraagstuk.
Hou ook rekening dat je als bestuurder van de speedpedelec onderhevig bent aan de regelgeving voor wat betreft het rijbewijs, verplichte verzekering en beschermende kledij (bromfietshelm of een fietshelm die bescherming biedt aan de slapen en het achterhoofd)
Vriendelijke groeten,
Antwoord v/d Hoofdinspecteur.
Sinds 01 oktober 2016 is de nieuwe wetgeving van kracht voor wat betreft de regelgeving voor de elektrische fietsen. Kort samengevat:
1° Een fiets met elektrische hulpmotor: vermogen is kleiner of gelijk aan 250 W en de snelheid is kleiner of gelijk aan 25 km/u. de fiets beschikt enkel over trapondersteuning en heeft geen COC
2° Een gemotoriseerd rijwiel: vermogen is kleiner of gelijk aan 1000 W en de snelheid is kleiner of gelijk aan 25 km/u. de fiets beschikt altijd over trapondersteuning maar kan ook uitgerust zijn met een motor die autonoom zonder gebruik van de pedalen kan werken.
3° Een speed pedelec: vermogen is kleiner of gelijk aan 4000 W en de snelheid is kleiner of gelijk aan 45 km/u. Het is een snelle elektrische fiets waarbij de trapondersteuning niet stopt bij 25 km/u. Je kunt door zelf mee te trappen snelheden tot 45 km/u halen. Speed pedelecs vallen daardoor niet in de categorie ‘fietsen’ maar in die van bromfietsen.
De bestuurders van speed pedelecs zijn, voor wat het volgen van de fietspaden betreft, onderworpen aan dezelfde regels als de bestuurders van 2-wielige bromfietsen klasse B.
De speed pedelecs worden voor een deel gelijkgesteld met bromfietsen. Toch maakt de wetgever een onderscheid en voorziet zij op bv. de verkeersborden nieuwe aanduidingen. Bv. bord F99c waar dan een logo van een ‘brom’fiets op komt met hieronder een letter “P”: Het bord krijgt dan de volgende betekenis: Weg of deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs.( . Let wel dat op deze wegen de snelheid beperkt is tot 30 km/u)
De wetgeving is nog vrij recent en m.i. zijn de wegbeheerders in snelheid gepakt. Persoonlijk heb ik de aanduiding “P” zoals voorzien voor de speed pedelecs op de “F” borden of op de onderborden van de “M” reeks nog niet tegen gekomen. Toch heb ik nog een hele boel vragen bij de wetgeving en voorlopig blijven onderrichtingen hierover uit. Ik heb met de mensen van de provincie (fietsbeleid) over dit onderwerp reeds gesproken. Zeker voor wat betreft de snelle fietswegen (fiets o strades) zijn zij voorstander om de speed pedelec hier toe te laten, in tegenstelling met de bromfiets klasse “B” Inderdaad wordt de speed pedelec aanzien als een volwaardig alternatief voor het woon- werk verkeer en hopen zij dat de speed pedelec zal bijdragen aan het mobiliteitsvraagstuk.
Hou ook rekening dat je als bestuurder van de speedpedelec onderhevig bent aan de regelgeving voor wat betreft het rijbewijs, verplichte verzekering en beschermende kledij (bromfietshelm of een fietshelm die bescherming biedt aan de slapen en het achterhoofd)
Vriendelijke groeten,