23.01.2017, 19:39
bartbusje: schrieb:Sinds ik via mail de vraag stelde i.v.m fietsvergoeding voor speed pedelecs krijg ik regelmatig een "update" van de stand van zaken. Zo ook verleden donderdag:
Jef Van den Bergh heeft een nieuwe vraag ingediend bij minister Van Overtveldt omtrent de fietsvergoeding voor speed pedelecs. We willen graag een stand van zaken van de minister. In bijlage kan u de vraag nalezen. Zodra wij een antwoord van de minister ontvangen, zullen wij u dit bezorgen.
Ter info: we hebben minister Peeters zopas bevraagd omtrent een verzekeringskwestie in verband met het bekende ‘garageknopje’ aanwezig op heel wat elektrische fietsen. De minister schepte duidelijkheid: eigenaars van elektrische fietsen met zo’n knopje zijn niet verplicht een verzekering aan te gaan. Let op, eigenaars van fietsen waarbij de motor autonoom kan werken zonder trappen, moeten wel een verzekering aangaan. Dit geldt ook niet voor een launchknopje, waarmee je de fiets kan opstarten tot pakweg 18 of 25 km/u zonder dat je moet trappen. Lees hier meer: http://www.jefvandenbergh.be/nl/geen-ver...rageknopje
Met vriendelijke groeten,
Namens Jef Van den Bergh
Hieronder de bijlage die bij de mail zat:
MONDELINGE VRAAG AAN DE HEER JOHAN VAN OVERTVELDT,
MINISTER VAN FINANCIËN
Betreft: fietsvergoeding speed pedelec
Aangezien speed pedelecs, elektrische fietsen met trapondersteuning tot 45 km/uur, een positieve invloed hebben op de files en de luchtkwaliteit is het aangewezen dat er ook voor deze elektrische fietsen een fietsvergoeding overeenkomstig artikel 38, § 1, eerste lid, 14°, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 (WIB 92) toegekend kan worden. Aangezien het KB van 21 juli 2016 stelt dat speed pedelecs een aparte categorie van bromfietsen zijn, wordt de fietsvergoeding voor speed pedelecs in de huidige stand van de wetgeving niet vrijgesteld en krijgen heel wat werknemers met dergelijke elektrische fiets geen fietsvergoeding meer.
Op mijn vorige vraag (nr. 14106) hierover antwoordde de minister dat een eventuele aanpassing van de fiscale wetgeving hem zinvol lijkt om te bekijken en dat dit ook effectief onderzocht wordt in samenspraak met de bevoegde collega’s van Mobiliteit en Sociale Zaken.
Daarom volgende vragen aan de minister:
- Wat is de stand van zaken van het onderzoek naar een fietsvergoeding voor speed pedelecs? Zijn de kabinetten reeds samengekomen om dit te bekijken?
o Zo ja, wat werd hier besproken? Welke stappen zullen er ondernomen worden en volgens welke timing zal dit verlopen?
o Zo nee, wanneer zullen de kabinetten samenkomen? Wat is de timing?
Alvast bedankt voor uw antwoord.
19 januari 2017
Jef Van den Bergh
Wat de wetgeving betreft heb ik ook nog een leuk verhaal:
Ik heb mijn ST2 2jaar geleden in het kader van het mobiliteitsluik van het'flex income plan' van mijn werkgever in leasing. door jaarlijks zo'n 2000 Euro bruto eindejaarspremie in te leveren kon ik de leasing financieren.
Doordat de speedpedelec toen nog als fiets beschouwd werd was de leaseprijs vrij van bedrijfsvoorheffing.
Enkele weken terug kreeg ik echter het deksel op de neus. een mailtje van de HR afdeling kondigde aan dat ik voortaan 190.60€ voordeel alle aard per maand aangerekend zou krijgen aangezien mijn ST2 nu officieel een bromfiets is en de volledig leaseprijs dus als voordeel moet verrekend worden. Ter vergelijking, voor een Audi A4 van 30.000€ met tankkaart rekenen ze je 174€ voordeel alle aard aan.
Alle praatjes over 20.000- tot 100.000 auto's minder op de Antwerpse ring worden wel erg ongeloofwaardig als je snelle fietsen als bedrijfsvoertuig op zo'n manier fiscaal afstraft.
Dat degene die klaagt over "wereldvreemde rechters" maar eerst eens iets doet aan zijn "wereldvreemde wetgevers".
In mei krijg ik de kans om mijn leasecontract stop te zetten, ik hoop dat er tegen dan iets wijzigt, anders is het binnenkort weer iedere dag drie kwartier met de auto van sint-Job naar Antwerpen-centrum ipv een half uurke op de stromer...
Ik hoop dat Jef van den Berg eer wat vaart in krijgt....