10.06.2017, 00:48
muzikant: schrieb:er staat in de handleidinding,
Ondersteuningmodus 2 kan met de myStromer App 'getuned' worden. In het menu TUNING kunt u de volgende parameters aan uw wensen aanpassen:
Snelheid - beperkt de maximale snelheid van de motorondersteuning
bij SNELHEID begrijp ik niet dat wat er gebeurd wanneer men deze stand vermeerderd of verminderd
Daarmee stel je de snelheid in tot waar de motor je ondersteunt. Balkje helemaal naar links ondersteunt de fiets tot je bijvoorbeeld 32 km/u rijdt; balkje helemaal naar rechts ondersteunt de fiets tot de maximum snelheid. Er is dan geen verschil met stand 3.
Snel fietsen betekent veel luchtweerstand. Door de snelheid waarmee je fietst te verlagen krijg je minder luchtweerstand en ga je dus minder energie verbruiken en daardoor verder kunnen rijden met de lading van 1 batterij. Je actieradius (hoe ver je kunt rijden) neemt dus toe. Trager en minder vinnig optrekken en trager rijden zorgen voor een laag verbruik. Een laag verbruik zorgt voor verder rijden op de lading van 1 batterij. Bij maximale ondersteuning is dit bijvoorbeeld 50 kilometer, bij minimale ondersteuning 125 kilometer. Dit omdat luchtweerstand de grootste verbruiksfactor is bij de speed pedelec (in het vlakke Vlaanderen).
Wanneer je met de auto (in Duitsland welteverstaan) 200 kilometer per uur rijdt zal je auto veel meer brandstof verbruiken dan wanneer je in het kielzog van een vrachtwagen 90 km/u rijdt. Je verplaatst je in het tweede geval dan wel trager, maar kunt verder rijden alvorens te moeten tanken. Dit is met de fiets ook zo. Dus theoretisch(!) is het ideaal om in het kielzog en de zuiging van tractoren te gaan rijden. Geen luchtweerstand, amper verbruik en je maalt kilometers als een malle op vaak betere wegen dan het fietspad. Tenzij wanneer je theoretisch(!) zo'n kreng voor je hebt dat 50 of 60 kilometer per uur kan rijden, dan ben je er ook aan voor de moeite...
Bevalt het spiegeltje je trouwens?